KPRU
Berikutan Rang Undang-Undang (RUU) Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan) 2012
diluluskan pada petang semalam di Dewan Rakyat, Kajian Politik untuk
Perubahan (KPRU) berpendapat, rakyat Malaysia bakal menyaksikan pilihan
raya umum terkotor dalam sejarah Malaysia apabila RUU tersebut
dikuatkuasakan sebagai satu akta nanti dan pelaksanaannya terpakai
semasa PRU-13.
Memandangkan PRU-13 kian menghampiri, Dewan Rakyat semalam pada hari terakhirnya pula tergesa-gesa meluluskan sebanyak LAPAN
rang undang-undang sampai ke saat terakhir majlis dewan ditutup
tirainya, antaranya termasuklah RUU Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan)
2012 yang mengandungi pindaan tertentu yang penuh dengan pertikaian dan
mampu mengubah wajah proses PRU-13.
Pindaan yang paling
signifikan dan harus diberi perhatian sepenuhnya adalah berkenaan dengan
subseksyen 26A(2) dan (3) di bawah barung hendaklah diadakan oleh
Suruhanjaya Pilihan Raya, di mana kehadiran pemerhati di barung adalah
tidak lagi dibenarkan. Pindaan yang membatalkan kehadiran pemerhati
dalam barung bercanggah dengan prinsip demokrasi yang bersifat
partisipasi dan bakal mencorakkan proses pilihan raya yang memihak
kepada rejim pemerintah.
Seperti yang turut dinyatakan dalam
pindaan sub seksyen yang dinyatakan di atas, alasannya bagi meniadakan
peruntukan bagi membenarkan kehadiran pemerhati adalah bagi menangani
kesesakan dan kesukaran yang timbul semasa petugas pilihan raya
melaksanakan tugas mereka. Alasan ini adalah amat tidak munasabah.
Sekiranya kesulitan sedemikian timbul dalam proses mengundi, Suruhanjaya
Pilihan Raya (SPR) seharusnya mengkaji semula mekanismenya kerana
kesulitan sedemikian sesungguhnya merupakan masalah teknikal yang boleh
diatasi melalui penambahbaikan prosedur dan bukannya dengan menolak
kehadiran pemerhati yang jelas bercanggah dengan aspirasi rakyat
terbanyak apabila konteks tuntutan dan gerakan BERSIH diambil kira.
Di
samping itu, pindaan Seksyen 14(1A) yang bertujuan membenarkan
mana-mana ejen tempat mengundi (ETM) atau ejen mengira undi (EMU) bagi
seseorang calon untuk bertugas di tempat mengundi hanya pada waktu yang
ditetapkan SPR atas alasan bagi mengelakkan kesesakan kelihatan tidak
adil kepada mana-mana calon, terutamanya calon bebas dan calon parti
oposisi. Kehadiran ejen-ejen bertugas tersebut adalah penting dalam
menyemak dan mengimbang segala proses mengundi pada hari pengundian bagi
memastikan keadilan proses pilihan raya. Tanpa kehadiran ejen-ejen
tersebut, SPR yang terletak di bawah jagaan Jabatan Perdana Menteri
dibiarkan menguasai proses pengundian.
Seperti yang umum sedia
maklum, sistem pilihan raya sedia ada dalam Malaysia sememangnya
terbelenggu dengan pelbagai ketidaktelusan dan ketidakadilan. Isu
seperti senarai pendaftaran pemilih yang tidak bersih, undi pos,
pengundi hantu dan sebagainya telah pun menghalang kelancaran dan
keadilan pilihan raya sekian lama ini. Hal ini juga merupakan daya
pendorong utama yang menggerakkan perhimpunan BERSIH 3.0 terus mara.
Kini, tambahan pula dengan pindaan-pindaan yang diluluskan, ia bakal
menjadi pemangkin kepada pilihan raya yang paling bergelumang.
Selain
pindaan yang dipertikaikan, pindaan-pindaan yang lain adalah berhubung
dengan jarak, di mana kehendak jarak lima puluh meter yang sedia ada
dari sempadan mana-mana tempat penamaan, mana-mana pejabat yang dibuka,
ditubuhkan atau disenggarakan semasa tempoh berkempen, dan juga
mana-mana orang menunggu atau berdiri-diri dari sempadan pusat mengundi
semasa hari pengundian dipanjangkan kepada jarak tidak kurang daripada
satu ratus meter. SPR turut diberi kuasa untuk menentukan apa-apa jarak
lain yang sesuai di bawah subseksyen baru.
Selain itu,
subseksyen 11(1)(c) di bawah Hukuman dan ketidakupayaan kerana perbuatan
rasuah yang pada asalnya menyatakan mana-mana orang yang "mencetak,
menerbitkan, mengedarkan atau menampalkan atau menyebabkan supaya
dicetak, diterbitkan, diedarkan atau ditampalkan apa-apa iklan, surat
sebaran, pelekat atau poster yang berkenaan dengan mana-mana pilihan
raya dan yang tidak mengandungi pada mukanya nama dan alamat pencetak
dan penerbitnya"; yang akan diambil tindakan sekiranya disabit
kesalahannya telah disingkirkan dalam pindaan yang baru atas alasan
sukar dikuat kuasa.
Memandangkan proses pilihan raya masih
dipenuhi dengan taktik kotor dan pembohongan yang jelas mencabuli hak
rakyat dalam menyertai dan mengundi dalam pilihan raya - khususnya
masalah senarai daftar pemilih yang tidak bersih dan penggunaan senarai
daftar pemilih berlainan pada hari pengundian, sekiranya pindaan-pindaan
yang menafikan kehadiran ETM, EMU atau wakil politik dan juga pemerhati
dalam barung mengundi pada hari mengundi dikuatkuasakan, jelas dakwaan
bahawa PRU-13 akan menjadi pilihan raya yang terkotor itu bakal menjadi
kenyataan yang cukup menyedihkan.
*Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU - Political Studies for Change) merupakan sebuah pusat kajian yang baru dan kritikal. KPRU ditubuhkan pada era pasca 8 Mac dengan tujuan membawa idea perubahan kepada rakyat Malaysia melalui kajian dan sesi dialog.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan