Rabu, 11 April 2012

Kerja Baikpulih Kawasan Tanah Runtuh Di Kajang Bermula



KAJANG : Bahagian Kejuruteraan Majlis Perbandaran Kajang (MPKJ) sedang giat menjalankan kerja membaik pulih di kawasan tebing tanah runtuh berhampiran kawasan perumahan Taman Kantan Permai, Jalan Empat, di sini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Lee Kim Sin berkata kerja pemasangan besi cerucuk penahan itu yang dimulakan hari ini dijangka siap dalam tempoh empat hingga lima minggu lagi.

Katanya, berdasarkan pematauan MPKJ masalah itu boleh diatasi dengan pemasangan besi cerucuk penahan di sepanjang kawasan tebing runtuhan itu.

“MPKJ juga akan memperbaiki permukaan tanah dan longkang di sekitar rumah terbabit serta tembok bagi mengukuhkan struktur tanah,” katanya ketika dihubungi.

Dalam kejadian kira-kira 5 petang dua hari lalu, lereng bukit bersebelahan rumah sederet itu runtuh dipercayai berpunca daripada hujan lebat sejak tiga hari sebelumnya.

Berikutan kejadian itu, dua keluarga diarahkan mengosongkan rumah bagi mengelakkan kejadian tidak diingini berlaku.

Beliau berkata perumahan itu dibina pada 1994 dan kurang mendapat perhatian daripada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

“Sebelum tahun 2008, banyak aduan yang dilaporkan mangsa kepada PBT berkaitan hakisan dan keretakan bahagian lantai dan dinding rumah, bagaimanapun tiada maklum balas dari PBT.

“Jadi penduduk menjalankan inisiatif sendiri dengan meletakkan batu dan tanah untuk mengelakkan tanah mendap dan merekah dari terus berlaku,” katanya.

Tiada ulasan: