Sabtu, 21 April 2012

Himpunan Pra Bersih 3.0 di Dataran Shah Alam hari ini

KEADILAN DAILY

SHAH ALAM : Satu himpunan bertemakan ‘Sembang-sembang, Duduk-duduk, Bantah-bantah’ akan diadakan hari ini di Dataran Shah Alam pada jam 3 petang oleh NGO Prorakyat Selangor.

Presidennya, Khairul Anuar Othman dalam satu kenyataan berkata, himpunan itu merupakan acara ‘pemanas badan’ bagi menaikkan semangat rakyat menjelang himpunan Bersih 3.0 di Dataran Merdeka, 28 April nanti.
“Prorakyat juga akan turut serta untuk bersama-sama berada di Dataran Merdeka pada 28 April sebagai menyatakan sokongan terhadap pilihan raya bersih dan adil.
“Kita melihat sistem pilihanraya di Malaysia ini perlu direformasikan. Terdapat banyak kepincangan yang berlaku dalam SPR,” tegasnya.
“Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) bagi menambahbaik sistem pilihan raya gagal meyakinkan rakyat. Tiada penyelesaian kukuh bagaimana daftar pengundi yang meragukan boleh dibersihkan,” kata Khairul.
Sementara itu, Setiausaha Prorakyat Selangor, Mohd Naquib Carmeil Roseli menegaskan himpunan yang dianggap sebagai pra Bersih 3.0 itu, tidak memerlukan sebarang permit.
“Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan membenarkan setiap warganegara berhimpun secara aman.
“Matlamat utama himpunan ini adalah untuk menunjukkan sokongan rakyat untuk melihat sebuah pilihanraya yang bersih dan adil tertegak di negara kita yang tercinta,” katanya

Tiada ulasan: