Rabu, 18 April 2012

Guan Eng: Akta Mesin Cetak Hanya Untuk Pembangkang?





KUALA LUMPUR :  Kerajaan pusat diminta memansuhkan Seksyen 8A di dalam Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 kerana didakwa akta tersebut hanya dikenakan kepada pihak pembangkang dan bukan bagi mewujudkan suasana adil dan kebebasan media di negara ini.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng mendakwa seksyen itu disalahgunakan kerajaan pimpinan Umno-BN sebagai senjata politik terhadap pemimpin pembangkang.

“Seksyen 8A ini sepatutnya dimansuhkan kerana ia digunakan sebagai senjata politik oleh kerajaan terhadap pemimpin pembangkang. Ia bagi menimbulkan ketakutan kepada pihak pembangkang untuk menerbit dan menyiarkan berita yang sebenarnya (tidak memihak kepada kerajaan),” katanya dalam sidang media di Parlimen di sini hari ini.

Ahli Parlimen Bagan itu menyatakan beliau berkata demikian kerana pernah didapati bersalah dan  dipenjarakan mengikut seksyen tersebut berhubung satu skandal di Melaka suatu ketika dahulu selama 18 bulan berhubung isu tersebut.

Beliau berkata, dalam petikan seksyen itu juga jelas tindakan boleh diambil terhadap mana-mana pihak yang menyiar dan menerbitkan berita palsu.

“Jika dalam mana-mana penerbitan ada niat jahat menerbitkan mana-mana berita palsu maka pencetak, penerbit, pengarang dan penulis adalah bersalah. Dengan itu apabila disabitkan bersalah, hendaklah dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau didenda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya.

“Ini bermakna jika anda menulis apa-apa berita palsu, pendakwaraya boleh mengambil tindakan terhadap anda di bawah seksyen ini seterusnya anda boleh dipenjarakan selama tiga tahun,” katanya.

Bagaimanapun katanya, tindakan serupa tidak dikenakan terhadap media kawalan Umno-BN yang menyiarkan berita palsu.

Menurutnya, perkara itu pernah berlaku ke atas diri anak lelakinya yang didakwa mencabul seorang pelajar wanita yang disiarkan oleh media kawalan Umno-BN tetapi tidak dikenakan sebarang tindakan.
“Kalau kita ingin bercakap tentang kebebasan media, seksyen itu masih dimansuhkan.

“Perkara ini sudah dibentangkan di Pulau Pinang dan seterusnya di Selangor di mana akta kebebasan maklumat ini sudah diluluskan,” katanya.

Tiada ulasan: