Khamis, 26 April 2012

CCTV kumpulan tak puas hati serang peniaga kereta


Kumpulan yang terdiri daripada pelanggan yang tidak puas hati dan beberapa lelaki yang mendakwa dari geng 'Tiga Line' menggeledah dan merompak seorang peniaga kereta terpakai mengakibatkan kerugian beberapa ratus ribu ringgit.

NONE"Mereka memecahkan pintu pejabat untuk masuk dan menggeledah pejabat saya, mengambil lima buah kereta, dua komputer riba, dompet dan barangan kepunyaan kakitangan, serta wang tunai hampir RM70,000," kata seorang pengarah wanita syarikat tersebut yang enggan namanya disiarkan.

Dalam serangan tersebut, di mana lelaki-lelaki berkenaan disertai oleh beberapa wartawan, telah dirakam oleh kamera CCTV yang dipasang di premis pejabat tersebut.

"Seorang datang ke pejabat saya, yang tidak ada CCTV, mengeluarkan pisau dan mengheret saya keluar ke ruang depan pejabat," kata peniaga kereta terpakai itu.

"Pada mulanya, dia memperkenalkan dirinya sebagai seorang pegawai polis, tetapi bila saya minta kad pengenalan dirinya dan bertanya mengapa perlukan pisau, dia diam dan mengheret saya keluar."

Katanya, seorang lagi lelaki, yang memperkenalkan dirinya sebagai aggota 'Tiga Line', memaksanya mengeluarkan surat yang mengatakan syarikat tersebut berhutang kepada pelanggannya RM200,000 wang deposit dan hendaklah membayarnya balik kepada pelanggan yang hadir, dengan bakinya dibayar kepada geng itu untuk "perkhidmatan yang diberikan".

Kira-kira tujuh pelanggan kemudiannya datang untuk mengambil wang deposit mereka, dan pengarah syarikat itu berkata sebahagian daripada mereka menuntut jumlah yang lebih daripada wang deposit yang telah bayar dan malah ada yang menuntut dua kali.

Diancam oleh kumpulan tersebut, pengarah berkenaan serta kakitangannya tidak mempunyai pilihan kecuali membuat bayaran, tetapi beliau berjaya mendapatkan cop jari semua mereka yang datang di atas kertas bagi mengesahkan yang mereka telah menerima bayaran wang tunai tersebut.

"Saya mahu memerangkap mereka, dan yang mengejutkan mereka telah memberi kerjasama."

Malaysiakini mendapat salinan rakaman CCTV yang menunjukkan kejadian yang berlaku pada 7 April itu dan laporan polis yang dibuat oleh pengarah berkenaan, serta salinan resit dan dokumen tempahan kereta.

Tiada ulasan: