Rabu, 25 April 2012

4,000 unit amal Bersih kawal perhimpunan Duduk Bantah

Martin Kahar


KUALA LUMPUR: Seramai 4,000 petugas unit amal Bersih disediakan pada perhimpunan Duduk Bantah Bersih 3.0 di lapan lokasi di seluruh negara.

Pengerusi Bersih, Datuk S Ambiga, berkata unit itu bertujuan memastikan perjalanan himpunan berlangsung dalam keadaan aman tanpa provokasi mana-mana pihak.

“Petugas terdiri daripada badan bukan kerajaan (NGO) dan parti politik. Mereka dikerah menjaga keselamatan orang ramai di lapan lokasi seluruh negara. Kita mahu perhimpunan paling aman,” katanya kepada Keadilan Daily, hari ini.

Justeru, beliau menyeru rakyat Malaysia yang mahu pilihan raya bersih, hadir beramai-ramai bagi menyuarakan bantahan terhadap sistem pilihan raya di negara ini.



“Jangan takut untuk berhimpun Sabtu ini. Kita hanya duduk untuk suarakan tidak puas hati, bukan buat rusuhan atau kekacauan. Kita jamin – jika tiada provokasi, Duduk Bantah akan jadi perhimpunan paling aman,” katanya.

Perhimpunan Bersih 3.0 dengan tema ‘Duduk Bantah’ diadakan Sabtu ini bermula jam 2 petang di Kuala Lumpur, Kota Kinabalu,  Kuching,  Sibu, Miri, Melaka, Johor Bahru, Ipoh dan Pulau Pinang.

Bersih 3.0 bertujuan menuntut pilihan raya yang bersih dan adil, selepas laporan Jawatankuasa Terpilih Parlimen (PSC) bagi reformasi pilihan raya enggan memenuhi lapan tuntutan.

Tiada ulasan: