Sabtu, 4 Februari 2012

SPR Tidak Boleh Nafikan Hak Rakyat Malaysia Di Luar Negara Mengundi

Oleh Mohd Ezli Mashut


SHAH ALAM : Cadangan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) untuk tidak membenarkan rakyat Malaysia yang berada di luar negara mengundi dengan alasan bukan pembayar cukai adalah langkah kebelakang dan merupakan penafian hak rakyat , tegas MPP PKR Elizabeth Wong.

Menurut Elizabeth yang juga ADUN Bukit Lanjan berkata walaupun cadangan itu adalah terhad kepada rakyat Malaysia di luar negara buat masa ini, namun mencerminkan sikap SPR terhadap pengundian yang ia adalah satu keistimewaan, bukan hak.

"Dengan menafikan hak perlembagaan rakyat Malaysia untuk mengundi,SPR telah sekali lagi menunjukkan pandangan samar-samar mengenai proses demokrasi.

Menghubungkan cukai dengan mengundi bermakna melebarkan jurang yang luas dalam masyarakat termasuk pelajar, belia dan seluruh warga negara di semua peringkat.

Ini menandakan satu trend yang bahaya dalam politik Malaysia daripada pengukuhan demokrasi," kata Elizabeth dalam kenyataan medianya.

Menurut Elizabeh ,sebaliknya, bagi kebanyakan negara-negara demokratik,mengundi di luar negara semata-mata melibatkan satu proses yang mudah dengan mendaftar di kedutaan yang terdekat atau Konsulat.

Tidak mengejutkan, cadangan itu disokong oleh Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek, membuktikan mencabut mutlak parti itu daripada aspirasi rakyat Malaysia biasa yang menunjukkan sokongan itu adalah bukti bahawa MCA semakin menjadi parti elitis.

Tambahan pula, contoh Chua, Amerika Syarikat sebagai hanya memberikan undi tidak hadir kepada pembayar cukai adalah tidak benar. Malah, pindaan perlembagaan Amerika Syarikat ke-24 secara khusus menyatakan bahawa hak rakyat untuk mengundi tidak boleh dinafikan atau diringkaskan oleh sebab kegagalan untuk membayar apa-apa cukai pungutan suara atau cukai lain.

"Saya ingin mengingatkan SPR, Chua dan MCA bahawa mengundi adalah satu asas hak semua rakyat. Ia bukan mereka untuk membuat keputusan yang seseorang itu dapat mengundi ataupun tidak," katanya.

Tiada ulasan: