Isnin, 20 Februari 2012

Simpanan kerajaan Selangor meningkat 25 peratus

MALAYSIA KINI
Geran ‘Selangorku' yang berjumlah RM300juta akan dilaksanakan dengan penekanan nilai kepada wang, pendekatan rakyat terbanyak dan kecekapan, kata menteri besar.

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, geran tersebut, yang diselenggarakan oleh Menteri Besar Pemerbadanan (MBI) akan mula dibelanjakan pada bulan Mac dengan proses yang telus dan bertanggungjawab.

"Geran ini akan dirasai oleh rakyat sepenuhnya dalam tempoh tujuh bulan dan kerajaan negeri komited untuk memberi penambaikan kepada rakyat kerana geran ini adalah tambahan kepada bajet negeri sebanyak RM1.6 bilion," kata menteri besar.

Beliau berkata demikian selepas mempengerusikan permukiman exco selama tiga hari di Melaka yang berakhir hari ini bagi memperincikan mekanisme pelaksanaan dan pemantauan Geran Selangorku.

Ketika pemukiman tersebut, menteri besar diberi taklimat oleh bendahari negeri yang memaklumkan bahawa simpanan kerajaan telah meningkat sebanyak 25 peratus.

"Dari segi angka dan data menunjukkan prestasi kewangan adalah melebihi tahap biasa.

"Ini menunjukkan kerajaan negeri dan bukan sahaja mengawal perbelanjaan dengan baik tetapi juga menjaga sumber negeri," katanya.

Tiada ulasan: