Selasa, 7 Februari 2012

Rasuah, salah guna kuasa UMNO-BN gagal makmurkan Malaysia

Roketkini.com



RAWANG: Rasuah dan salah guna kuasa yang meruncing oleh beberapa kerat pemimpin negara adalah punca utama Malaysia yang sepatutnya kaya raya tidak dapat memberi kebajikan kepada rakyatnya.

Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, projek-projek yang dijalankan kerajaan UMNO-Barisan Nasional kerap melambung tinggi kosnya, langsung menjadi punca berlaku masalah ekonomi Malaysia.

“Kalau projek RM10 juta, dia buat (jadi) RM40 juta. Itu sebab Malaysia yang kaya raya tidak dapat buat program kebajikan,” katanya di hadapan lebih 10,000 hadirin di majlis sambutan Tahun Baru Cina Selangorku di sini semalam.

Turut hadir adalah exco-exco kanan kerajaan negeri termasuk Exco Pelaburan, Perindustrian dan Perdagangan Teresa Kok, Exco Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan Negeri Selangor Ronnie Liu, Exco Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Elizabeth Wong, dan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor Selangor Datuk Teng Chang Khim.

Merujuk kepada Selangor, Khalid menjelaskan dasar kebajikan melalui program Merakyatkan Ekonomi Selangor telah berjaya dilaksanakan tanpa sebarang kerugian, jauh sekali dari bankrap.

Malah, katanya, program tersebut berjalan sangat lancar sehinggakan telah memperuntukkan lebih untuk kebajikan rakyat.

“Pada 2007 kerajaan (BN) Selangor telah belanja RM500 juta…Tak bankrap pun, Sekarang kita juga belanja untuk rakyat tapi kita sudah ada wang simpanan RM1.9 juta, empat kali ganda lebih baik,” katanya.

Khalid berkata demikian sebagai respon kepada kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kononnya program kebajikan oleh Pakatan Rakyat sangat sukar dilaksanakan dan ianya akan membankrapkan negara.

Justeru beliau berkata jika Najib tidak mampu melawan rasuah dan memberi kebajikan kepada rakyat, Pakatan Rakyat yang akan menggantikan parti pimpinannya untuk menjaga kebajikan negara.

“Saya harap rakyat bersama-sama exco-exco (Selangor) bangun bekerjasama dan kuatkan kerja agar rakyat Selangor sentiasa mendapat hasil,” katanya. – Roketkini.com

Tiada ulasan: