Ahad, 5 Februari 2012

Perarakan anti-Lynas dari KLCC ke Bukit Bintang

Polis memantau 70 peserta protes yang berpakaian kuning hari ini, tetapi tidak mengganggu perarakan mereka dari Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) ke Bukit Bintang.

NONEMalah, kumpulan turut bergambar berhampiran sebuah stesen polis ersing. bergerak di luar pusat membeli-belah Pavilion dan sebuah pondok polis berhampiran destinasi mereka di luar cawangan Maybank Bukit Bintang.

Dua belas anggota polis memantau mereka sehingga hampir jam 3.30 petang, tetapi ketika itu kumpulan tersebut sedang bersurai.

Anggota polis peronda yang mengesan kumpulan tersebut pada awalnya, kelihatan berkomunikasi melalui radio mereka, tetapi tidak menganggu kumpulan tersebut.

NONEMenurut laman acara bantahan tersebut di Facebook, demonstrasi itu
diadakan bagi menunjukkan perpaduan di kalangan mereka yang akan membantah Loji Lynas di Pahang malam ini, dan sebagai membantah Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011.

Rang undang-undang itu diluluskan oleh Dewan Negara pada 20 Disember lalu yang melarang demonstrasi jalanan. Sejak ia dibentangkan pada 22 November lalu, protes membantah undang-undang diadakan di KLCC hampir setiap hari Sabtu, kecuali pada hari cuti.

NONEPeserta protes itu mula berkumpul di taman KLCC sekitar jam 2
petang, sebelum berarak menuju ke KLCC, dengan membawa belon kuning, payung "Stop Lynas", memakai baju kuning cerah, atau baju hijau "Green Assembly 109" yang merujuk kepada protes anti-Lynas yang disertai kira-kira 2,000 pada 9 Oktober tahun lalu.

Ketika perarakan berlangsung, beberapa peserta protes tersebut berhenti mengedarkan risalah, angpau dan gula-gula kepada orang ramai, sambil menjelaskan tujuan perjuangan mereka. Bagaimanapun, mereka tidak melaungkan sebarang slogan kecuali apabila berhenti untuk bergambar.

Tiada ulasan: