Isnin, 20 Februari 2012

Iktiraf Israel : Azizah Dakwa Hamas Terima Pendirian Anwar

Post Pic

ANTARA POS.COM


KUALA LUMPUR - Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mahu semua pihak tidak mempolitikkan kenyataan suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang dituduh menyokong usaha melindungi keselamatan negara Israel.

Azizah mendakwa pemimpin Hamas Khaled Meshaa sendiri menerima baik pendirian Anwar, justeru isu berkenaan tidak harus diperbesarkan.

"Jika pemimpin Hamas sendiri pun sudah menerima dengan baik perkara ini, kenapa kita pula yang harus perbesarkan? Saya menganggap ini satu salah faham yang perlu diperbetulkan,” kata beliau.

"Tak ada isu pun dalam perkara ini, tapi ia diperbesarkan oleh Umno dan Barisan Nasional (BN)," tambahnya pada pemberita pada majlis Sambutan Maulidur Rasul di sini, hari ini.

Anwar dijadualkan menemui Menteri Besar Kelantan yang juga Murshidul Am Pas Datuk Nik Aziz Nik Mat lusa bagi menjelaskan kesanggupan beliau mengiktiraf Israel dengan syarat Tel Aviv menghormati hak rakyat Palestin.

Pandangan Ketua Pembangkang itu disiarkan oleh Wall Street Journal (WSJ), bulan lalu.

Pendirian Anwar itu ditolak oleh Pas yang menganggap Israel sebuah negara haram dan tidak boleh diiktiraf dalam apa keadaan sekali pun.

Azizah berkata, Anwar akan menjelaskan secara terperinci kenyataannya tentang Israel kepada Nik Aziz.

"Dalam pertemuan itu juga dijangka akan membicangkan cadangan Pas yang menggesa Anwar untuk menarik balik kenyataan yang dibuat di WSJ... kata putus akan dibuat selepas perbincaangan itu kelak," katanya lagi

Tiada ulasan: