Rabu, 15 Februari 2012

Halimah: Kesal Umno/BN Guna Sekolah Untuk Politik

Oleh Lizawati Madfa


SHAH ALAM : Kerajaan Negeri membidas tindakan terdesak Umno/BN yang sanggup menggunakan premis institusi pendidikan untuk menyampaikan agenda politik mereka, demikian tegas Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali.

"Difahamkan sejak akhir-akhir ini terdapat sebilangan ahli politik yang mempolitikkan sekolah-sekolah.

"Kerajaan Selangor sama sekali tidak mahu premis sekolah ini disalahgunakan," beritahu Halimah yang ditemui selepas Mesyuarat Exco di SUK siang tadi.

Halimah turut berkongsi aduan yang diterimanya pada hari ini bahawa Sekolah Menengah Sri Andalas menjadi sasaran Umno/BN untuk menyampaikan agenda politik mereka.

"Mereka mewajibkan kehadiran guru-guru manakala pelajar telah diarah untuk pulang lebih awal bagi memberi ruang kepada program mereka bersama guru-guru.

"Guru-guru juga seolah-olah diugut untuk wajib hadir," ulas Halimah kesal.

Lebih mengecewakan menurut Halimah, keadaan ini akan menjejaskan proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid di sekolah ekoran kelas-kelas yang terpaksa dibatalkan demi memenuhi tuntutan program Umno/BN itu.

"Kami sangat-sangat prihatin. Kerajaan Selangor menyediakan kelas-kelas tambahan melalui Program Tuisyen Rakyat Percuma.

"Tetapi kami tidak akan sesekali mengganggu proses yang telah berjadual di sekolah-sekolah," tegas Halimah yang juga merupakan Adun Selat Klang.

Sehubungan itu, Halimah kesal dengan tindakan Umno/BN agar tidak menggunakan premis-premis sekolah lebih-lebih lagi ketika waktu persekolahan semata-mata untuk kepentingan politik mereka.

Tiada ulasan: