Sabtu, 25 Februari 2012

6,000 Ribu Hadir Himpun Terengganu

Post Pic

ANTARA POS.COM



KUALA TERENGGANU: Lebih 6,000 orang menghadiri Himpunan Sejuta Umat (Himpun) bertema 'Selamatkan Akidah' siri jelajah negeri Terengganu yang diadakan di Stadium Negeri di sini hari ini.

Setiausaha Agung Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Aminuddin Yahaya berkata, himpunan anjuran gabungan badan bukan kerajaan (NGO) Islam ini mengketengahkan isu gejala murtad di kalangan akidah umat Islam yang kian meruncing di negara ini.

"Kita mahu menyangkal dakwaan segelintir pihak yang beranggapan isu murtad ini bukanlah serius di negara ini. Malah semasa ceramah tadi, kita turut memaparkan rakaman video pengakuan bekas murtad dan mahu memberi kesedaran kepada semua umat Islam mengenai isu murtad yang semakin berleluasa kini," katanya kepada pemberita pada sidang media selepas tamat perhimpunan itu.

Aminuddin berkata, kini terdapat 868 kes permohonan menukar agama oleh individu beragama Islam di seluruh negara sejak lima tahun lalu yang perlu ditangani kerajaan bersama NGO Islam daripada terus menular.

Dalam perhimpunan itu, mantan Pesuruhjaya Pas, Datuk Dr Hasan Mohd Ali menjadi ahli panel dan memberi ceramah selama satu jam mengenai isu-isu memurtadkan umat Islam di negara ini.

Hasan, yang juga dan bekas Exco Kerajaan Negeri Selangor, bagaimanapun enggan ditemu bual pemberita.

Himpun ini merupakan siri yang kelima sebelum Kepala Batas (Pulau Pinang), Paroi (Negeri Sembilan), Kuala Kangsar (Perak) dan Shah Alam (Selangor).

Aminuddin berkata, Himpun mengetengahkan 10 tuntutan resolusi yang akan dibawa kepada Yang di-Pertuan Agong bagi mewujudkan undang-undang berkaitan.

Tujuan tuntutan 10 resolusi itu antaranya memastikan undang-undang pencegahan yang tegas dan kukuh untuk memelihara kemuliaan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan dapat dimasukkan sebagai kandungan utama akta yang akan menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri

Tiada ulasan: