Segelintir
rakyat Selangor yang masih tercicir menerima air percuma sejak
dilaksanakan berpunca sikap lepas tangan Syarikat Bekalan Air Selangor
(Syabas), kata Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan,
Bangunan dan Setinggan, Iskandar A. Samad.
Menurutnya, perkara itu
terjadi kerana Syabas suka melengahkan proses migrasi meter pukal
kepada meter individu terutamanya melibatkan apartmen dan flat
sehinggakan pemberian air percuma tertangguh.
“Sudah
banyak kali kita bertemu dengan Syabas maklumkan perkara ini, tapi
malangnya masih lagi berlaku. Syabas tidak buat kerja dengan cepat.
“Sebab itu
kita ada perkenalkan tiga mekanisma iaitu, lapor dan dapat, baucer dan
kupon kepada rakyat yang masih menggunakan meter pukal,” katanya
ketika dihubungi.
Beliau
mengulas laporan media mengenai tindakan 683 pengguna di Selangor yang
akan memfailkan tuntutan di Mahkamah Tinggi Shah Alam Selasa ini bagi
mendapatkan tunggakan subsidi di bawah skim air percuma.
Menurut Iskandar, jika kerajaan negeri diberi kuasa mengambil alih air Selangor, perkara tersebut tidak akan timbul.
Menurut Iskandar, jika kerajaan negeri diberi kuasa mengambil alih air Selangor, perkara tersebut tidak akan timbul.
“Kerajaan
negeri tiada kuasa dalam proses penyaluran air, kuasa itu masih di
bawah Syabas. Kita hanya ada peruntukkan sahaja, bukannya untuk
salurkannya.
“Kalau air
berada di bawah kerajaan negeri, pastinya tidak timbul proses
penukaran meter yang lambat kerana diuruskan sendiri oleh anak
syarikat,” katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Chempaka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan