Rabu, 27 Januari 2016

TPPA Akan Menjadi Perjanjian Kepala Bana



Oleh: Dr Tanaka Mustafa


1) Sekonyong-konyong ahli parlimen BN menyokong dan berhujah mengenai kebagusan TPPA seperti yang disiar Buletin Utama. Orang kampung dengar pasti akan kata TPPA bagus, pemimpin BN hebat, terutama Tok Pa.

2) Kemudian disiarkan pula DS Wan Azizah dan Lim Guan Eng berucap dalam parlimen atas premis "meskipun menolak TPPA, mereka tetap mengakui TPPA ada juga kebaikan". Tanpa disiarkan asbab menolak, Buletin Utama hanya siarkan 'tetap mengakui kebaikan TPPA'. Maka orang kampung akan bertambah yakin TPPA bagus.

3) Baiklah orang-orang kampung sekalian. Jika anda beriman bahawa TPPA bagus kerana menteri-menteri kata bagus, ahli parlimen BN kata bagus, anda kena ingat suatu masa dahulu, mereka ini juga berkata GST bagus. GST akan menurunkan harga barang! Ini satu kenyataan yang berani!

4) Walau sebagusmana pun sesuatu perkara itu, apabila ia dilaksanakan oleh pemimpin Umno/BN, tak payah bermimpi lah anda akan dapat keuntungan daripadanya.

5) GST yang dijanjikan akan menurunkan harga barang, lihat selepas dilaksana GST, harga barang semakin tinggi. Malah Barang yang tak pernah tinggi pun jadi naik harga.

6) GST yang dijanjikan kutipannya akan digunakan untuk 'kembali kepada rakyat', tetapi selepas beberapa bulan dilaksana, habis semua subsidi, elaun, biasiswa dan hak-hak rakyat dipotong habis. biasiswa JPA lenyap, biasiswa MyBrain dihad, penjaman perumahan kerajaan dihapus dan sebagainya. Bahana GST!

7) Namun dengan GST beberapa bulan itu, jet peribadi dapat dibeli, eluan-elaun wakil rakyat, elaun-elaun menteri semuanya naik. Itu namanya GST ini adalah cukai kepala bana.

8 ) Lantas TPPA yang dicanang baik..baik.baguss...baguss.. baguss ini, apakah sebenarnya akan mendatangkan kebaikan? Jika GST hanya memberi kesan kepada poket rakyat, TPPA pula akan melingkupkan ekonomi dan kedaulatan negara.

9) Negara kita boleh disaman oleh syarikat-syarikat luar negara. Dengan menteri-menteri sebijak 3.85 CGPA, apakah anda yakin negara kita akan memenangi kes saman, jika disaman? Lihat sahaja kes pulau batu putih. Berputih mata kita.

10) Ya kita tak boleh buat apa-apa pun untuk menghalang TPPA daripada ditanda-tangani. Wakil-wakil rakyat BN pasti tidak akan berfikir panjang untuk menyokong. Mereka yang berfikir panjang pun tidak akan ada telur untuk menentang.

11) Nak harap pembangkang, tak cukup undian walaupun semua mengundi menolak TPPA. Malah ada juga pembangkang yang sokong TPPA. Apa lagi yang nak diharap? Kita semua akan menjadi bahan permainan Obama nanti di bawah perjanjian kepala bana ini!

1 ulasan:

77777 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.