Selasa, 19 Januari 2016

Saya,Tok Pa Dan TPPA

Oleh Mohammad Agus Yusoff


Semalam saya bertemu Datuk Mustapa Mohamed di rumahnya. Beliau mengajak saya berbincang tentang TPPA dan politik Kelantan.Tentang TPPA, kata Tok Pa, kita adalah negara berdagang. Suka tidak suka kita mesti menyahut cabaran globalisasi dan menerima liberalisasi perdagangan.

Seterusnya Tok Pa bertanya pendapat saya tentang TPPA? Saya tidak menjawabnya langsung, tetapi menimbulkan beberapa keraguan saya tentang TPPA.

Antaranya ialah tentang harga barangan, peluang pekerjaan, Investor State Dispute Settlement (ISDS), hak bumiputera, hak negeri dan lainnya. Beliau memberi jawapan yang mantap kepada setiap yang saya timbulkan.

Tetapi kata saya, jawapan itu diberi kepada saya. Bagaimana dengan rakyat? Apakah mereka faham apa yang dietrangkan kepada saya?

Kata Tok Pa, beliau akan turun padang untuk menjelaskan keraguan rakyat ini supaya semuanya boleh faham tentang TPPA ini.

Selesai perbincangan, Tok Pa menandatangani buku kecil TPPA dan memberikannya kepada saya. Saya dengan senang hati menerimanya dan mengucapkan terima kasih kepada Tok Pa.

Tentang politik Kelantan, bila masa sesuai saya sambungkan kisah ini.

Tentang pertemuan semalam, satu yang dapat saya rumuskan: Tok Pa seorang pemimpin yang rajin, komited pada tugas, dan paling penting beliau tahu subject matter yang beliau perjuangkan.

Jikalah ramai pemimpin kita seperti Tok Pa

Tiada ulasan: