Khamis, 28 Januari 2016

Pengubahsuaian Bajet 2016 Malaysia : Beku Gaji Penjawat Awam Naik, Potong Subsidi Lagi, Kenaikan Tarif Elektrik dan LPG?




Pengubahsuaian Bajet 2016 Malaysia : Beku Kenaikan gaji penjawat Awam, Potong Subsidi Lagi, Kenaikan Tarif Elektrik dan LPG?


pengubahsuaian bajet 2016


Pada ketika selepas pembentangan bajet 2016 Malaysia 26 Oktober 2015 yang lalu, ada cakap-cakap daripada kalangan penganalisis ekonomi dari dalam dan luar negara yang mempertikaikan Bajet 2016 yang dibentangkan Menteri kewangan, Datuk Seri Najib Razak kurang realitistik dengan keadaan ekonomi semasa pada masa itu dan pada masa yang akan datang.

Hari ini, cakap-cakap tersebut ada kebenarannya apabila sebentar sahaja lagi akan dibentangkan rombakan Bajet 2016 atau bahasa yang lebih sedap untuk diperdengarkan kepada rakyat Malaysia iaitu apa yang dipanggil pengubahsuaian Bajet 2016 akan dibentangkan.
Apa yang akan diubahsuaikan adakah belanjawan untuk Jabatan perdana Menteri akan dipotong? Atau adakah BR1M akan dikurangkan jumlahnya ataupun dihapuskan terus?

Sebelum kita mendengar live Bajet 2016 yang akan diubahsuaikan sebentar lagi, seorang pakar ekonomi dari Credit Suisse yang bernama Michael Wan (meliputi Malaysia, Singapore dan Filipina) telah berkongsi kajian dan pandangan mengenai apa kemungkinan dan yang akan terkandung dalam intipati pengubahsuaian Bajet 2016 kali ini. Antaranya ialah :

Pengubahsuaian Bajet 2016 Malaysia : Kajian Michael Wan, Credit Suisse?

 

  1. kerajaan akan kekalkan pelan mereka untuk sasar defisit fiskal pada 3.1 peratus
  2. tetapi, Michael Wan jangka ia akan jatuh 0.3 atau 0.4 peratus menjadi 3.4 peratus untuk defisit fiskal
  3. Harga minyak dunia pada tahun 2016 secara purata akan berada pada paras US$34 setong
  4. kerajaan bakal potong subsidi termausklah, umum kenaikan harga LPG kepada harga pasaran sebenar, kenaikan tarif elektrik
  5. Kerajaan dijangka akan bekukan sementara waktu sebarang kenaikan gaji untuk penjawat awam bagi tahun 2016
  6. Ini semua dilakukan lebih tertumpu bagaimana cara untuk mengurangkan beberapa aspek bagi operasi perbelanjaan kerajaan Malaysia
Bersama-sama ini, Berita Semasa kongsikan live streaming pengubahsuaian Bajet 2016 revision yang bakal disiarkan secara langsung kurang sehjam dari sekarang. Nantikan intipati dari Datuk Seri Najib Razak.


Tiada ulasan: