Ahad, 10 Januari 2016

Pemeteraian Perjanjian Pakatan Harapan detik bersejarah

KEADILAN DAILY


SHAH ALAM : Pemeteraian dokumen Perjanjian Pakatan Harapan membuka lembaran sejarah politik baru yang akan mengikat KEADILAN, DAP dan Amanah sebagai satu pakatan mapan seterusnya membentuk kerajaan.

Naib Presiden KEADILAN, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, dokumen politik ini merupakan manifestasi untuk menyediakan jalur kepimpinan yang jelas bagi menggantikan kepimpinan negara di bawah teraju Umno Barisan Nasional yang sudah tidak relevan di mata rakyat.

1“Saya cukup yakin dan percaya dengan pemeteraian Perjanjian Pakatan Harapan ini, ia akan menjadi satu resolusi mengikat atau “binding resolution” kepada semua parti komponen Pakatan Harapan dalam menjuarai isu-isu rakyat serta mengetengahkan dasar-dasar bersama yang memberikan manfaat kepada rakyat.

“Dokumen sejarah ini juga menunjukkan komitmen serius Pakatan Harapan untuk menjadi kerajaan menunggu atau “government in waiting” pada Pilihan Raya Umum ke-14 nanti,” kata Shamsul yang juga Ahli Parlimen Bukit Katil.

Beliau menyarankan barisan kepimpinan semua peringkat menghadam perjanjian ini agar Pakatan Harapan muncul sebagai satu pasukan dan pakatan politik berdisiplin yang kuat, dan akhirnya memberi kemenangan buat rakyat dan negara.

“Pemeteraian dokumen ini adalah satu detik bersejarah bagi rakyat Malaysia.

“Tanggungjawab memikul harapan dan amanah rakyat yang menginginkan perubahan dan pembaharuan kini akan terus digalas oleh Pakatan Harapan,” kata Shamsul.

Perjanjian tersebut dimeterai Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Presiden Amanah, Mohamad Sabu dalam Persidangan Pimpinan Pakatan Harapan, di Pusat Konvensyen Shah Alam, hari ini.

Ia merangkumi 7 fasal utama termasuk prinsip dan kaedah membuat keputusan, membina kesatuan politik antara parti, menyelesaikan pertikaian antara parti, membangunkan dasar bersama dan kepatuhan kepada dasar-dasar bersama

Tiada ulasan: