Rabu, 6 Januari 2016

MIC kemuka dua pendekatan kepada Umno mengenai isu kerjasama dengan PAS

 Oleh Azizul Osman

 
Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: MIC hari ini mengemukakan dua pendekatan mengenai pendirian parti itu berhubung isu kerjasama Umno dengan PAS yang dizahirkan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak kepada PAS pada Perhimpunan Agung Umno ke-69 awal Disember lalu.
 
Menurut Presidennya, Datuk Seri S. Subramaniam, Barisan Nasional (BN) digesa melihat kerjasama yang dijalin oleh tiga parti iaitu Umno, MCA dan MIC terlebih dahulu sebelum membuat apa-apa keputusan berhubung kerjasamanya dengan PAS.
 
"Kita melihat ini (kerjasama Umno-PAS) dengan teliti. Apa-apa sahaja yang menjejaskan konsensus pada (komponen BN) iaitu kerjasama pada 1957.
 
"Dan bila BN ditubuhkan parti seperti Umno, MCA dan MIC ada kerjasama yang kuat dan saling memahami dan segala pandangan dan keperluan parti dibawah BN diambil kira. Kita tidak boleh korbankan perkara itu," katanya di ibu pejabat MIC semalam.
 
Subramaniam sebelum ini berkata parti mewakili masyarakat India itu tidak akan menentang kerjasama antara Umno dan PAS dalam pilihan raya umum datang malah akan hanya memantau perkembangannya sahaja, selagi ia tidak menjejaskan perhubungan dengan parti komponen BN yang lain, jelasnya.
 
Antara lain MIC akan mengemukakan pandangan kepada Najib sekiranya parti itu tidak boleh menerima idelologi yang dibawa PAS, ujar Menteri Kesihatan itu.
 
"Ideologi dalam PAS mesti seiring dengan apa yang ada kini, sekiranya asing daripada apa yang telah dipersetujuan (dalam gabungan komponen BN), kita akan kemukakan pandangan mengenai itu. Itu sahaja yang akan diambil perhatian mengenai isu kerjasama antara PAS dan Umno. Kita tunggu dan lihat apa perbincangan yang akan dilakukan," katanya.
 
Spekulasi kerjasama antara PAS dan Umno kembali hangat selepas kedua-dua presiden parti itu dilihat mesra dalam sebuah acara alumni Universiti Al-Azhar 17 Disember lalu.
 
 

Tiada ulasan: