Rabu, 6 Januari 2016

Jualan Bandar Malaysia - tunggu hari pembalasan, kata DPMM

Alyaa Azhar

 
Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) hari ini memberi amaran kepada kerajaan tentang 'hari pembalasan' berhubung penjualan Bandar Malaysia kepada sebuah syarikat di China.

Presidennya, Datuk Syed Ali Alattas pada mulanya mengelak ketika diminta mengulas mengenai perkara itu tetapi kemudiannya menjawab terpulang kepada mereka yang berkuasa untuk memikirkannya.

“Ini terpulang kepada yang memikir, mereka yang bertanggungjawab.

“Dewan tak dapat aset kuasa, tak pernah mimpi dapat pun jadi tak erti, ini semua orang besar-besar dapat (dan) mereka jual pula,” katanya.

Walau bagaimanapun, ketika mengulas lanjut, beliau memetik kata-kata perdana menteri kedua negara, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein dalam bahasa Inggeris.

“Saya nak petik kata-kata Tun Razak, pada hari pembalasan (nanti), mereka akan dihukum. Bertanggungjawab untuk itu,” katanya.

1MDB minggu lalu menjual 60 peratus pegangan ekuitinya dalam Bandar Malaysia Sdn Bhd kepada sebuah konsortium yang terdiri daripada Iskandar Waterfront Holdings (IWH) Sdn Bhd dan China Railway Engineering Corporation (CREC) Sdn Bhd.

Ia berkata penjualan itu adalah bahagian penting dalam pelan rasionalisasi untuk mengatasi masalah hutangnya.

Tiada ulasan: