Khamis, 14 Januari 2016

Harga Rumah Mahal di Malaysia dan Mewah oleh Pemaju Hartanah, Kami Menteri Kerajaan Tiada Kuasa!

Harga Rumah Mahal di Malaysia dan Mewah oleh Pemaju Hartanah, Kami Menteri Kerajaan Tiada Kuasa!


harga rumah


Tiada apa yang pelik dengan kata menteri rumah Malaysia. Dan tidak memeranjatkan. Ini kerana beliau pernah mengungkapnya.

Jika anda tidak pernah ketinggalan mengikuti laporan Berita Semasa sebelum-sebelum ini pastinya anda masih ingat lagi laporan berita yang bertajuk seperti di bawah ini :
KLIK SINI : Trend Kenaikan Harga Rumah di Malaysia Berjaya Menewaskan Negara Maju Lain (UK, Singapura & UK)! Pemaju Hartanah di Malaysia Paling Beruntung!

Terbaru, Ahmad Dahlan memberikan pendangannya sekali lagi yang hampir sama. Di mana beliau, kerajaan tiada kuasa untuk mengawalnya dan memaksa pemaju untuk tidak bina rumah dan perumahan mahal dan mewah di Malaysia. Patutlah.

Bagi Berita Semasa sendiri, ya benar, tidak boleh paksa. Dalam agama pun haram paksaan tetapi kerajaan boleh mengetatkan undang-undang dan tawarkan insentif di atas kuasa yang telah rakyat amanahkan untuk menjaga kebajikan rakyat marhaen.

Harga Rumah Mahal di Malaysia dan Mewah : Pemaju VS Menteri?

 

  1. Untuk apa ada kerajaan dan jawatan menteri jikalau kuasa yang telah diberikan tidak digunakan sebaiknya untuk menjadi benteng kepada rakyat Malaysia secara majoritinya?
  2. Undang-undang anda pegang, tetapi mengatakan tiada kuasa?
  3. Lesen pemaju Kementerian anda yang berikan
    kelulusan PBT untuk buat projek pun Kementerian anda boleh kawal
  4. Boleh letak syarat kalau mahu lulus
Bukanlah kita mahu pemaju swasta dinyahkan terus dalam industri hartanah di Malaysia. Tetapi kerajaan perlu masuk campur supaya, projek perumahan di Malaysia tidak terus menekan rakyat Malaysia yang terus tercari-cari apa erti kata sebenar ruamh mampu milik di Malaysia. Harga RM600 ribu, RM700 ribu, RM800 ribu, RM900,000 ribu, RM1 juta untuk satu unit rumah kondominium bagi Berita Semasa sangat-sangat mengarut.

P/S : Sudah elok-elok ada tanah milik kerajaan dijual pula kepada pemaju atas nama projek mewah dan mega untuk pelabur hartanah elit. Kemudian mengadu tiada kuasa. Errmmmm….Ada ungkapan seperti, “Lebih baik diam daripada berkata-kata”

PP/S: Datuk Johari Abdul Ghani pernah bangkitkan usul dan cadangan beliau dalam Dewan Rakyat supaya lebih banyak rumah-rumah mampu milik dibina di sekitar MRT dan LRT sekaligus meningkatkan perbelanjaan boleh guna rakyat marhaen di kawasan bandar. Ini kerana kata beliau, orang kaya tidak naik pengangkutan awam dan ada kereta mewah mereka sendiri. Mana Rahman Dahlan pada ketika itu sebagai menteri yang berkuasa di atas perumahan di Malaysia?

PPP/S : Malaysia boleh belajar sesuatu dengan kerajaan kafir yang menjadi ketakutan sesetengah kelompok Melayu hari ini bagaimana mereka merancang projek rumah HDB untuk rakyat mereka di atas tanah sekangkang kera. Butirannya pada gambar di bawah ini…



Tiada ulasan: