Jumaat, 22 Januari 2016

Dilema DAP hangat cara pikat pengundi Melayu

MALAYSIAKINI


 


Sejak pilihan raya umum 2013, DAP terikat dengan perbahasan berhubung keperluan memikat pengundi Melayu dan ini dilanjutkan semasa pemukiman pada hujung minggu lalu yang dihadiri oleh 200 pemimpin dan wakil rakyat.

Malaysiakini difahamkan, antara isu yang dibincangkan pada kedua-dua hari itu, termasuk bagaimana untuk memenangi hati dan minda pengundi Melayu memandangkan pilihan raya umum tidak lama lagi.

Terdapat cadangan yang mendesak DAP supaya membuat perubahan radikal mengenai modus operandi dan menjadi lebih inklusif, jika mahu merampas Putrajaya.

Walaupun perlembagaan menyatakan DAP adalah parti berbilang kaum tetapi hakikatnya komposisi majoritinya berbangsa Cina.

Ini sering digunakan oleh seteru politik DAP yang menuduh parti itu mempunyai agenda jahat untuk melemahkan kedudukan orang Melayu dan Islam serta memaksa pemimpinnya berulang-kali membuat penafian.

Serangan itu diperhebatkan selepas pilihan raya umum ke-13 lalu apabila DAP menang besar dengan meraih 37 kerusi parlimen dan 105 kerusi DUN yang majoriti penduduk Cina.

Tidak hadir

Malaysiakini difahamkan bahawa seramai 16 pemimpin mengambil bahagian dalam perbincangan menarik undi Melayu.

Ada juga yang melahirkan kebimbangan DAP mungkin terpaksa berkompromi prinsip-prinsip tertentu berkaitan hegemoni kaum dan dasar-dasar tidak sama rata.

Mereka yang dikatakan percaya bahawa DAP tidak perlu menjadi parti tegar Cina adalah adalah Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari; ADUN Senai, Wong Shu Qi, dan penasihat Impian Malaysia, Wan Hamidi Hamid.

Mereka yang berpendapat sebaliknya pula adalah ADUN Bilut, Chow Yu Hui dan pengarah pendidikan politik Pemuda DAP, Chiong Yoke Kong.

Bagaiamanpun pemimpin utama dua kumpulan yang berlainan pendapat itu - Ahli Parlimen Kluang Liew Chin Tong dan Hew Kuan Yau - tidak hadir.

Semasa pilihan raya kecil Teluk Intan pada tahun 2014, DAP membuat kejutan dengan menampilkan calon Melayu, Dyana Sofya Mohd Daud.

Bagaimanapun, Dyana kalah tipis kepada Presiden Gerakan, Datuk Mah Siew Keong.

Berikutan itu, Hew berhujah bahawa memelihara sokongan asas orang Cina adalah penting sebelum menceburi kerusi Melayu, tetapi Liew tidak bersetuju.

Tiada ulasan: