Khamis, 28 Januari 2016

AMANAH: Mengapa tak semak bajet RM8.5 bilion JPM?

MALAYSIAKINI


 


Seorang bekas ahli parlimen mempersoalkan pengubahsuaian Bajet 2016 oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak apabila beliau sendiri tidak bersedia untuk mengurangkan peruntukan RM8.5 bilion bagi Jabatan Perdana Menteri.

Pengarah Strategi, Parti Amanah Negara (AMANAH) Dr Dzulkefly Ahmad turut menyoal majlis pengubahsuaian bajet itu tidak dibuat di Parlimen tetapi sebaliknya di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya.

Dzulkefly yang adalah bekas ahli parlimen Kuala Selangor berkata pengubahsuaian bajet tahun ini hanya retorik.

"Najib sendiri tidak bersedia untuk mengurangkan RM8.5 bilion dana yang diperuntukkannya untuk Jabatan Perdana Menteri.

"Isu asas adalah hakikat bahawa bajet 2106 perlu semakan kerana harga minyak pada AS$48 setong kini berlegar sekitar AS$30 setong.

“Ini akan menyebabkan anggaran negara kehilangan hasil kira-kira RM300 juta million, setiap kejatuhan AS$1, kita akan kehilangan RM5 bilion," katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas semakan bajet 2016 yang diumumkan oleh Najib, berikutan penurunan harga minyak yang menyumbang kepada sebahagian besar pendapatan negara.

Dzulkefly berkata bukan sahaja Najib gagal mengurangkan peruntukan kepada jabatannya tetapi menyifatkan Najib tidak tahu apa yang berlaku dan tidak menangani kejatuhan hasil itu.

Ini, katanya adalah kerana kegagalan kerajaan mengisi jurang dan menangani kemungkin RM5 bilion yang merosot itu.

Menurutnya, Najib juga tidak mengulas lanjut langkah-langkah untuk meningkatkan pendapatan negara dan adalah adil bagi orang ramai menganadaikan perdana menteri akan mengulangi tabiat buruknya dengan membuat lebih banyak pinjaman.

Tiada ulasan: