Jumaat, 15 Januari 2016

ADUHAI...TUN RAZAK TAK SAYANG BINI RUPANYA

shahbudindotcom

 

 
 
 
Di sebalik pelbagai pujian dan sanjungan yang berterusan terhadap Tun Razak Hussein, meskipun sudah 40 tahun meninggal dunia, kelemahan paling ketara Bapa Pembangunan itu ialah beliau "tidak cukup sayang"  kepada isterinya, Tun Rahah Noah.

Sebagaimana yang diceritakan oleh anak kepada kawan Tun Razak, Taib Andak iaitu Kalsom Taib, Bapa Pembangunan itu pernah tidak membenarkan isterinya menyertai lawatan rasminya kerana tidak mahu membazirkan wang rakyat.

Sebaliknya, Kata Kalsom, Tun Razak meminta isterinya, Tun Rahah menggunakan duit sendiri untuk membeli tiket kapalterbang jika ingin mengikuti lawatan itu.

Perkara yang sama juga berlaku ketika Tun Razak melakukan lawatan rasmi ke Burma (Myanmar) apabila Tun Rahah turut diminta membeli tiket sendiri untuk lawatan itu, ujar Kalsom lagi.

Tun Hanif Omar, bekas Ketua Polis Negara yang pernah menjadi setiausaha sulit Tun Razak pula berkata, bapa Najib itu bukan saja seorang yang berjimat cermat, tetapi juga tidak akan berbelanja sewenang-wenang untuk isterinya.

Tun Razak, menurut Tun Hanif, suatu ketika cuba untuk membeli perhiasan intan replika untuk Tun Rahah, tetapi apabila dibawa oleh seseorang ke kedai yang asli, beliau lantas tidak jadi membelinya atas alasan, "saya tidak sekaya kamu" untuk berbuat demikian.
 
 
 
 
Aduhai...kesian Tun Rahah, rupa-rupanya Tun Razak tidak cukup "sayang bini"  seperti anak sulungnya sendiri, Najib yang kini juga menjadi Perdana Menteri. 

Berbeza dengan Najib yang bukan saja sentiasa membawa Rosmah Mansor untuk ke mana-mana bersama dengannya, bahkan kadang-kadang memberikan terus jet eksekutif dan kapalterbang untuk kegunaan isterinya itu.

Dan sudah tentu, semuanya turut ditanggung beres dengan menggunakan wang kerajaan. 

Bukankah semua itu tandanya "sayang bini"?

Perhiasan diri dan barang kemas Rosmah pula, rasanya tak perlu diceritakan lagi....ya ampunnnnn meriahnya....

Dalam hebatnya Tun Razak, tak terlawan beliau dari segi "sayang bini" dengan anaknya sendiri, malah Tun Rahah pun rupa-rupanya ada "kekurangan nikmat dunia" yang hanya terdedah kepada umum setelah 40 tahun kematian suaminya.


Tiada ulasan: