Selasa, 3 November 2015

Siasat semula ‘derma’ RM40 juta pada Umno Sabah




OLEH JIMMY WONG SZE PHIN


Saya mendesak kerajaan untuk membuka semula siasatan terhadap skandal derma RM40 juta kepada Umno Sabah melibatkan Ketua Menteri Sabah Musa Aman dan seorang taikun balak Michael Chia.

Jika skandal derma RM2.6 bilion melibatkan Perdana Menteri Najib Razak sedang disiasat, mengapa skandal derma RM40 juta itu tidak dibuka semula? Skandal yang berlaku dalam kedua-dua kes hampir serupa.

Ketua Menteri Sabah disyaki mendapat derma dari taikun balak yang kemudian dikatakan derma kepada UMNO Sabah manakala Perdana Menteri pula dapat derma dari Arab Saudi.

Saya mohon Bank Negara dan SPRM segera jalankan siasatan, buka semula kes ini. Saya difahamkan ada lebih USD100 juta diberi sebagai komisyen kontraktor balak Yayasan Sabah.

Saya juga menggesa badan anti rasuah negara ini untuk menyiasat dua buah akaun yang dipercayai melibatkan Ketua Menteri Sabah.

Kerajaan kena siasat siapakah yang punya akaun ini di Zurich. Maklumat ini dari badan anti rasuah ICAC Hong Kong.

Saya khuatir jika kes RM40 juta melibatkan Ketua Menteri Sabah tidak dibuka semula, kes RM2.6 bilion melibatkan perdana menteri juga boleh ditutup begitu sahaja.

Jangan lupa, ini adalah kes adik-abang. Kedua-duanya adalah kes derma. Dulu, bila RM40 juta ringgit itu dikatakan sebagai derma kepada Umno Sabah, kes selesai.-Mkini


JIMMY WONG SZE PHIN MP Kota Kinabalu.

Tiada ulasan: