Selasa, 3 November 2015

Debat terbuka 1MDB bukan penyelesaian masalah - Pemuda PAS

 Oleh Syed Mu'az Syed Putra

 
Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat Muhammad Khalil Abdul Hadi menegaskan Debat terbuka mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MDB) bukan satu keperluan untuk diadakan kerana ia bukan penyelesaian kepada pelbagai isu membabitkan syarikat itu.
 
Ketika dihubungi Antarapos, beliau berkata debat antara Presiden dan Pengarah Eksekutif 1MDB Arul Kanda dan anggota Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) Tony Pua tidak dapat menjernihkan keadaan yang timbul.
 
"Yang pertamanya kita perlu lihat kepada isu dan isu yang ditimbulkan di situ ialah isu yang berkait dengan 1MDB.
 
"Jadi saya kira bukan soal debat itu sama ada jadi atau tidak jadi, bagaimana bentuk debat itu dan seumpamanya," katanya mengulas perkara itu.
 
Justeru Khalil juga menganggap debat terbuka itu seolah-olah mahu mengelak daripada isu sebenar iaitu kegagalan kerajaan menangani serta menyelesaian polemik  berkenaan.
 
"Jadi kita tidak boleh lari dari isu sebenar iaitu isu 1MDB yang dibincang dan dipersoalkan rakyat di semua peringkat bukan sahaja rakyat di bawah.
 
"Bahkan juga kakitangan-kakitangan itu sendiri yang menunjukkan kebimbangan dan kerisauan daripada cara kerajaan menyelesaikan isu tersebut," katanya.
 
Sebelum ini, Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara pada 29 Oktober telah mencabar Presiden dan Arul Kanda untuk satu  wawancara secara langsung di televisyen.
 
Arul Kanda menyahut cabaran Ahli Parlimen DAP itu dengan syarat Pua meletakkan jawatan sebagai anggota Jawatankuasa PAC.
 
Beberapa hari selepas itu, Arul Kanda menarik kembali syaratnya dan bersetuju mengadakan wawancara tanpa syarat dengan Pua.
 
Mengulas lanjut Khalil berkata tidak dapat dapat membantu memperjelaskan kepada orang ramai pelbagai isu membabitkan syarikat itu.
 
"Ya,saya tidak rasa debat itu boleh menyelesaikan masalah cuma saya bimbang apa yang berlaku ini dilarikan daripada isu yang sebenar.
 
"Isu yang sebenarnya adalah isu 1MDB yang berkait dengan duit rakyat dan seumpamanya," katanya.
 
 
 

Tiada ulasan: