Selasa, 3 November 2015

DAP desak Azmin terima Pakatan Harapan

 
DAP masih mengalu-alukan penyertai Pas dalam Pakatan Harapan dengan syarat Pas tiada kerjasama dengan UMNO.


azmin-ali,pakatan-harapan


SHAH ALAM: DAP meneruskan tekanan terhadap Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin dengan mendesak kedudukan Pakatan Harapan diiktiraf di negeri itu.

Penolong Bendahari DAP Selangor, Lau Weng San berkata, Azmin perlu mengaku bahawa Pakatan Harapan telah wujud di Selangor dan Parti Amanah Negara (Amanah) sebagai sebahagian daripada kerajaan negeri.

“Sesuatu kerja tidak akan lancar kalau namanya tidak betul. Sebab itu pengiktirafan sewajarnya harus diberikan kepada Pakatan Harapan dan Amanah.

“Tidak wajar kata Pakatan Harapan tidak wujud di Selangor kerana kerajaan negeri kini dipimpin oleh PKR, DAP, Amanah dan Pas. PKR,DAP dan Amanah pula bergabung di bawah Pakatan Harapan,” katanya ketika sidang media di Lobi Dun Selangor.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kampung Tunku juga tidak menolak sekiranya Pas boleh bergabung dengan Pakatan Harapan.

Bagaimanapun, Pas perlu menolak sebarang bentuk kerjasama dengan UMNO.

“Kalau ada rakan-rakan Pa yang ikhlas dan berjanji akan menentang kezaliman UMNO habis- habisan dan tidak ingin menjadi penasihat kepada UMNO maka tiada masalah untuk terus kekal dalam Pakatan Harapan.

“Saya ada kata juga, kerajaan Pakatan Harapan Selangor haruslah bersifat terbuka sekiranya ada ADUN PAS yang menyokong agenda perjuangan Pakatan Harapan dan tidak ingin bekerjasama dengan UMNO,” katanya.

Tiada ulasan: