KUALA LUMPUR - Tiada ada gunanya pelbagai program penambahbaikan bagi
perkhidmatan teksi di negara ini dilakukan jika pemandu teksi sendiri
tidak mahu mengubah sikap, kata Tan Sri Syed Hamid Albar.
Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) itu berkata
pihaknya dengan kerjasama persatuan pemandu teksi telah melakukan
pelbagai program seperti penjenamaan, latihan dan menangani aduan dalam
usaha meningkatkan mutu perkhidmatan teksi.
Namun segalanya tidak akan berjaya jika sikap dan kelakuan sesetengah
pemandu teksi tidak berubah dan masih ditakuk lama yang akan terus
dipandang serong oleh masyarakat tempatan dan antarabangsa, katanya.
"Kita tahu berkenaan kedudukan yang buruk ini. Sebab itu kita adakan
penjenamaan baharu, dari teksi lama ditukar kepada TEKS1M. Kita juga
adakan teksi eksekutif, limosin dan memberi latihan mesra penumpang
kepada mereka.
"Kita juga menaikkan kadar tambang dan yang terakhir ialah MeterOn app
di mana penumpang boleh buat laporan pada SPAD. Tapi yang penting ialah
pemandu sendiri mesti berubah sikap," katanya kepada Bernama.
Syed Hamid diminta mengulas mengenai laporan yang dikeluarkan oleh
laman web teksi di Britain yang mendakwa pemandu teksi Kuala Lumpur
adalah paling teruk kerana sikap mereka yang mengenakan caj berlebihan
dan tidak menggunakan meter serta menggunakan laluan yang panjang untuk
sampai ke sesuatu destinasi.
Jelasnya, dengan laporan yang didedahkan tersebut, semua pihak perlu
mengambilnya secara positif untuk berasa malu dan berubah sikap serta
sama-sama menjaga imej pemandu teksi negara ini.
Beliau berkata sikap suka mengenakan caj berlebihan adalah sangat
dikesali dan seolah-olah sukar diubah oleh segelintir pemandu teksi
khasnya di Lembah Klang. - Bernama
Tiada ulasan:
Catat Ulasan