SHAH ALAM - [VIDEO] Kerajaan Negeri Selangor mengesahkan telah menandatangani perjanjian tambahan bagi penyusunan dan pengukuhan semula industri perkhidmatan air Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya telah ditandatangani di pejabat Timbalan Perdana Menteri, hari ini.
 
Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali berkata, perjanjian tersebut akan memberikan penyelesaian konkrit terhadap masalah air yang dihadapi oleh hampir lapan juta rakyat Selangor dan Kuala Lumpur.
 
"Perjanjian ini jelas menunjukkan bahawa kerajaan Negeri boleh bekerjasama baik dengan Kerajaan Persekutuan apabila kedua-dua pihak bersedia untuk mengetepikan kebimbangan luaran untuk kebaikan bersama dan kesejahteraan rakyat. Kepentingan rakyat harus diutamakan daripada segala-galanya.
 
“Ini adalah kemuncak kepada usaha tak kenal lelah untuk mengembalikan hak kepada bekalan air kepada rakyat dan perkhidmatan penyusunan semula bekalan air kini boleh diteruskan seperti yang dirancang,” katanya menerusi sebuah kenyataan hari ini.
 
 Beliau dalam pada itu turut mengucapkan penghargaan kepada semua pihak yang bekerjasama menyelesaikan permasalahan tersebut.
 
“Walaupun berdepan cabaran dan kritikan, semua pihak telah menunjukkan rundingan komitmen yang serius untuk bekerja ke arah resolusi secara baik bagi rakyat.
 
“Saya berharap dapat selepas ini akan ada penglibatan yang lebih produktif antara Shah Alam dan Putrajaya untuk tempoh yang baik secara keseluruhan," katanya lagi.
 
Menurut beliau lagi, usaha untuk meningkatkan rawatan air, sistem pengedaran air serta perkhidmatan bekalan air secara keseluruhan akan dimulakan setelah pengambilalihan dan penggabungan syarikat konsesi swasta di bawah entiti Negeri milik Air Selangor selesai.
 
“Kerajaan Negeri melalui syarikat air milik penuhnya, Air Selangor, sedang melaksanakan penyusunan semula dan penggabungan industri perkhidmatan air untuk memastikan penyediaan cekap, nilai untuk wang dan perkhidmatan air yang holistik daripada rawatan untuk pengagihan bekalan air kepada pengguna,” jelasnya.
 
Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan bersama-sama dengan Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) dan Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) sebelum ini telah menandatangani Perjanjian Induk sebagai sebahagian daripada usaha untuk menyusun semula dan menyatukan perkhidmatan bekalan air di Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya.
 
Industri air di Selangor akan mengambil alih operasi dan penyelenggaraan kemudahan rawatan air; selain meningkatkan kapasiti kemudahan dengan menggunakan teknologi terkini.
 
Perjanjian tambahan membolehkan penstrukturan semula air untuk diteruskan tanpa Selangor menyerahkan tanahnya dan dalam masa yang sama, masih mematuhi keperluan Akta Industri Perkhidmatan Air 2006.
 
Perjanjian tambahan juga memanjangkan tempoh untuk menamatkan Perjanjian Induk dengan 60 hari bermula dari tarikh perjanjian tambahan.
 
Pelanjutan tarikh penyelesaian Perjanjian Induk ini juga akan memudahkan penyempurnaan Perjanjian Jual Beli ditandatangani antara Air Selangor dan Puncak Niaga Holdings Berhad untuk pembelian kepentingan ekuiti yang kedua di Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) dan Puncak Niaga Sdn Bhd.