Khamis, 30 Julai 2015

[BERGAMBAR] Beg Pakaian Ditemui Di Kawasan Serpihan Disyaki MH370 Dijumpai

KELAB GREENBOC



 
Gambar sebuah beg pakaian yang telah rosak teruk telah ditemui oleh seorang pekerja pembersih pantai di Reunion berdekatan dengan tapak di mana serpihan dipercayai dari penerbangan MH370 yang hilang tahun lalu ditmeui.

Julien Delarue, seorang wartawan yang bekerja dengan akhbar tempatan Journal de L'île de la Réunion, melaporkan di Twitter bahawa ada barangan yang kelihatan seperti sebuah beg pakaian telah ditemui di Saint-André.

Pagi ini, dia telah pergi semula ke tempat dimana beg yang rosak itu ditemui dan menjumpai sebahagian lain dari beg pakaian yang menggunakan roda itu di kawasan di mana serpihan pesawat ditemui, demikian laporan dari Le Journal de la Reunion.

Sekalipun rosak teruk namun bag pakaian itu masih terkunci dengan mangga. Ianya kemudian diserahkan kepada polis untuk siasatan lanjut.



Johnny Begue, ketua pasukan pembersihan, terdapat serpihan pesawat yang kelihatan semakin mungkin dari penerbangan Malaysia Airlines yang telah hilang sejak 8 Mac 2014.

Di dalam perkembangan berkaitan, Airlive.net telah melaporkan kod yang tercatat di serpihan yang ditemui semalam menyamai kod Flaperon yang terdapat di manual Boeing 777.

Sekeping foto yang menunjukkan nombor siri 657BB tercatat di serpihan pesawat berkenaan dan ia dikaitkan dengan pesawat Boeing 777.


AirLive.net melaporkan satu daripada kod yang tertera di serpihan itu menyamai dengan sayap Boeing 777, jika dirujuk kepada manual penyelenggaran Boeing.




Sementara itu di Kuala Lumpur, Bernama melaporkan empat pakar daripada Jabatan Penerbangan Awam, Malaysia Airlines dan Kementerian Pengangkutan akan bertolak ke Paris malam ini bagi membuat pengesahan sama ada serpihan pesawat yang ditemui di La Reunion island di Lautan Hindi milik Malaysia Airlines Penerbangan MH370.

Perkara itu disahkan Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Aziz Kaprawi yang menyatakan pasukan itu akan terus ke Paris, dan tidak akan pergi ke pulau berkenaan, yang terletak di bawah pentadbiran Perancis, berhampiran Madagascar.

"Kita dah berhubung dengan Biro Siasatan dan Analisis (BEA) iaitu agensi penyiasat kemalangan pesawat udara Perancis mengenai penemuan ini.

"Kami mencapai persetujuan bahawa mereka akan membawa serpihan sayap itu ke Paris, jadi pasukan kami akan bekerja bersama-sama dengan mereka untuk melakukan penetusahan di Paris," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, hari ini.

Dilaporkan serpihan daripada sayap pesawat itu dihanyutkan ke pulau tersebut awal pagi ini yang berkemungkinan milik MH370 yang hilang bersama 239 penumpang dan anak kapal pada awal Mac tahun lepas.

Seorang mekanik dari syarikat penerbangan di Reunion, Air Austral, memberitahu jurnalis bahawa serpihan itu dicop dengan kod 657-BB. Manakala laporan lain berkata kod diserpihan itu adalah BB670.

Tiada ulasan: