Sabtu, 25 Julai 2015

Amaran keras MIC kepada Palanivel

SINAR HARIAN



G Palanivel
Palanivel
 
 
PUTRAJAYA - MIC tidak akan teragak-agak meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menggugurkan jawatan Kabinet bekas  presidennya Datuk Seri G Palanivel jika beliau terus bertindak mengelirukan anggota parti, kata Naib Presiden parti, Datuk M Saravanan.
  
Beliau berkata walaupun Pendaftar Pertubuhan (ROS) telah mengesahkan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar itu bukan lagi anggota MIC, Palanivel terus menerus bertindak membuat pengumuman mengenai pemilihan semula MIC sehingga mengelirukan anggotanya.
  
Saravanan berkata, MIC juga akan meminta pucuk pimpinan Barisan Nasional (BN) dan Yang Dipertua Dewan Rakyat untuk menyatakan pendirian mengenai kedudukan Palanivel.

"Saya nak beritahu dia (Palanivel), MIC buat masa ini tak kacau kedudukan dia sebagai menteri kerana itu adalah bidang kuasa Perdana Menteri tetapi jangan paksa parti buat permintaan supaya beliau digugurkan.

"Selepas pemilihan parti kita akan jumpa dengan Perdana Menteri jika dia terus mengelirukan ahli MIC," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sijil kepada lebih 300 wanita India pada Majlis Konvokesyen Power Malaysia ke-4, di sini hari ini.
  
Pada 25 Jun lepas, Pemangku Presiden MIC Datuk Seri Dr S Subramaniam memaklumkan bahawa ROS mengesahkan Palanivel hilang keanggotaan MIC secara persendirian (Ipso Facto).
  
Saravanan berkata Palanivel bagaimanapun terus bertindak membuat beberapa pengumuman mengenai pemilihan parti yang bercanggah dengan proses pemilihan yang dilaksanakan oleh Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) Sementara 2009 yang diberi mandat untuk melaksanakan pemilihan itu.
  
Palanivel sebelum ini mengumumkan pemilihan presiden parti akan diadakan pada September, manakala Dr Subramaniam pula berkata pemilihan akan diadakan pada Ogos.
  
Pemilihan peringkat cawangan MIC yang sedang dilaksanakan oleh CWC Sementara 2009 menyaksikan pertandingan di 3,195 cawangan parti itu di seluruh negara yang dikatakan memihak kepada Dr Subramaniam.

Bagaimanapun, Palanivel pula dilaporkan berkata sebanyak 2,241 cawangan yang berpihak kepadanya mengambil bahagian dalam pemilihan cawangan pada 9 Julai lepas dan tiada pertandingan bagi mana-mana cawangan.

Krisis parti yang berusia 68 tahun itu tercetus berikutan perbezaan pendapat antara Palanivel dan Dr Subramaniam selepas ROS mengeluarkan notis pada 5 Disember lepas dengan meminta parti itu mengadakan pemilihan semula. - Bernama


Tiada ulasan: