Khamis, 14 Ogos 2014

Mat Indera: Peguam pertikai transkrip terjemahan dari video

MOHD SABRI SAID


BUTTERWORTH: Pasukan peguam Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu semalam mempertikaikan transkrip yang dicatat oleh pegawai polis yang bertugas menterjemahkan dalam bentuk perkataan daripada video berkaitan kes Mat Indera.

Sebanyak tujuh belas kesalahan yang dicatat hasil rakaman selama empat puluh lima minit itu.

Peguam Aminudin Zulkipli berkata, transkrip tersebut seolah-olah diedit oleh pihak tertentu pula sedangkan pegawai polis berkenaan sendiri mengakui ia kebarangkalian sebelum menjadi lampiran A dan Eksibit P7.

"Kami mendapati transkrip dalam lampiran A seakan diubah di mana terdapat 17 perbezaan. Ia sudah ditokok tambah oleh pihak tertentu sebelum ditaip untuk dijadikan transkrip dalam lampiran A. Lagipun, Inspektor berkenaan tidak dapat mengesahkannya," tambah beliau.

Katanya, bukan itu sahaja bahkan terdapat perbezaan ketara di antara lampiran A dengan Eksibit P7 antaranya nama Ahmad Boestamam disebut Masamam.

Selain Aminudin, Hanipa Maidin dan Nazar Khan turut terlibat membela Mohamad pada perbicaraan di Mahkamah Majistret, Butterworth di hadapan Hakim Akmal Hisyam itu.

Perbicaraan yang berlangsung semalam disambung hari ini. - HARAKAHDAILY

Tiada ulasan: