Jumaat, 22 Mac 2013

Tubuh RCI siasat skandal Ketua Menteri Sarawak

Harakahdaily,


KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mendesak Perdana Menteri menubuhkan suatu Suruhanjaya Diraja (RCI) bagi menyiasat dakwaan rasuah di Sarawak oleh Ketua Menteri dan ahli keluarga beliau.

 Ketuanya, Nasrudin Hassan berkata, ini ekoran pendedahan video bertajuk 'Inside Malaysia's Shadow State' yang dihasilkan oleh sebuah NGO antarabangsa, Global Witness mengenai skandal balak di negeri Sarawak baru-baru ini,”.

“Pendedahan ini pastinya menggemparkan negara kerana ia menggambarkan magaimana modus operandi yang dilakukan secara terancang oleh keluarga pemimpin kerajaan di negeri tersebut menggunakan mekanisme tertentu bagi menghalalkan kegiatan mereka,” ujarnya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Justeru, ujarnya DPPM merasa terkejut bagaimana kumpulan aktivis tersebut boleh menghasilkan dokumentari berdasarkan hasil penyamaran dan pengintipan mereka terhadap kegiatan keluarga Ketua Menteri Sarawak.

Ini, kata beliau menandakan masyarakat antarabangsa juga sudah lama memerhati terhadap penyelewengan dan salah laku pemimpin negara, khususnya KM Sarawak.

“Bayangkan sekiranya video ini tidak didedahkan untuk tatapan umum, dimanakah rakyat akan mengetahui kebenaran di sebalik penyelewengan ini?” ujarnya lagi.

Beliau menambah, rakyat yang menonton video ini pastinya merasa malu, marah dan terkejut melihat bagaimana pemimpin sebuah kerajaan menyelahgunakan kuasa dan kekayaan yang mereka miliki untuk kepentingan diri dan keluarga mereka.

Justeru, beliau bertanya di mana hendak diletakkan air muka tatkala masyarakat dunia menonton skandal yang tidak bermaruah ini yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpn negara.

Justeru, rakyat tidak lagi boleh menutup mata melihat segala penyelewengan yang berlaku.

Katanya, dalam keadaan rakyat di Sarawak hidup dalam serba kedhaifan, miskin dan melarat, pemimpinnya pula bermewah dengan kekayaan yang melampau.

Bahkan, ujarnya harta kekayaan yang sepatutnya dinikmati oleh rakyat hanya diagih-agihkan antara sanak saudara dan keluarga mereka sahaja.

“Beginilah sikap yang dipamerkan oleh pemimpin parti pemerintah yang telah memerintah negara ini berpuluh tahun lamanya.

“Pendedahan ini membuktikan bahawa kerajaan BN sekarang terlalu parah. Amalan rasuah, korupsi, kronisme serta penyelewengan kuasa untuk kepentingan peribadi telah menjadi budaya dan membarah dalam pemimpin-pemimpin negara,” ujarnya lagi.

Tambahnya, rakyat perlu meletakkan noktah terakhir kepada BN pada PRU13 tanpa ragu lagi.

“Menafikan kekuasaan BN untuk terus memerintah bererti menyelamatkan negara dari dipimpin oleh pemimpin yang korup dan tidak amanah,” katanya.

Tiada ulasan: