Jumaat, 22 Mac 2013

Raja Muda Azzimuddie Kiram @ Datu Agbimudin Kiram : Ketua Pengganas Sulu & Bekas Penjawat Awam!

Staff Berita Semasa 

Gambar Azzimuddie Kiram Sabah

Betulkan kami jika kami tersilap. Sepengetahuan Berita Semasa, syarat utama nak menjawat jawatan kerajaan di Malaysia mesti warganegara Malaysia. Andaikata ada yang mengatakan warga asing “layak” menjawat jawatan sebagai kakitangan awam di Malaysia. Samalah umpamanya seperti “anak di rumah mati kelaparan, kera di hutan disusukan”.

Tragedi Lahad Datu Sabah (DI SINI) telah membuka banyak baik daripada aspek keselamatan perairan timur negeri Sabah, menimbulkan banyak spekulasi & maklumat yang samar-samar serta juga yang terbaru ini….

Jikalau sebelum ini ramai yang merasakan rata-rata pengganas di Lahad Datu, Sabah yang membuat kacau ini adalah terdiri kalangan warga asing yang terdiri daripada pengganas yang mewakili Kesultanan Sulu.

Tetapi….telah timbul satu persoalan yang ditujukan kepada kerajaan Malaysia apabila pencerobohan di Lahad Datu Sabah melibatkan penjawat awam tertinggi yang pernah bertanggungjawab kepada rakyat sabah sebelum ini :
  • Raja Muda Sulu, bernama Agbimudin @ Azzimuddie Kiram merupakan ketua kumpulan pengganas yang mewakili Kesultanan Sulu
  • Bertambah menarik lagi, semakan di Jabatan Arkib Negara Sabah melalui maklumat Senarai Kakitangan 1975, Perkhidmatan Awam Sabah mendapati tertera nama Datu Agbimudin Kiram. Datu Agbimudin Kiram? Macam biasa kedengaran nama ini sejak tragedi Lahad Datu Sabah? Erm…..
Agbimudin Kiram
Datu Agbimudin Kiram
  • Datu Agbimudin Kiram merupakan Pegawai Pentadbir Muda di Pejabat Daerah Kudat dengan lantikan bermula 1 Mac 1974 bergaji RM610 sebulan.
  • Berapa agaknya gaji terkahir sepanjang menjawat jawatan dalam kerajaan? Berapa pencennya sekarang ini? Ini bermakna beliau boleh menikmati dan mengeluarkan duit pencen dalam bulan ini bersama-sama kalangan pesara kerajaan yang lain seperti anda di sini.
  • Dalam pada masa yang sama terlibat dengan pemberontakkan di Lahad Datu Sabah & Semporna
  • Hebat….
Berdasarkan laporan berita Yahoo Malaysia, jurucakap Sultan Sulu Jamalul Kiram III mengakui adik Sultan Sulu merupakan bekas penjawat awam di Sabah:
  • Agbimuddin Kiram adalah adalah bekas penjawat awam di pejabat daerah di Sabah
  • Tetapi menafikan, Agbimuddin Kiram pernah menerima kewarganegaraan Malaysia
  • Keluarga Kiram, yang mahu menuntut semula hak mereka sejak abad ke-17 terhadap negeri utara Borneo yang kini menjadi milik Malaysia, telah tinggal di Sabah sejak pembunuhan beramai-ramai Jabidah 1968.
Sumber : Yahoo Malaysia 

Akhirnya, pihak abang kepada Agbimuddin Kiram telah pun memberikan jawapan balas mereka.
Hanya di Malaysia, wang cukai Malaysia membayar kepada kalangan pekerja asing yang menjawat jawatan kerajaan di Sabah.
Rafizi Raja Agbimuddin Kiram Cuma Berita Semasa kurang bersetuju apabila Rafizi Ramli ada mengatakan ini pendedahan mengenai Raja Muda Azzimuddie Kiram @ Datu Agbimudin Kiram ini mungkin ada kaitannya dengan Projek IC Sabah yang ada kena mengena dengan Tun Dr. Mahathir. Mengapa?

Ada masa kita boleh terima fakta yang dikemukakan, ada masa berdasarkan pertimbangan yang ada membuat kami tertanya-tanya  untuk pendedahan identiti Raja Muda Azzimuddie Kiram @ Datu Agbimudin Kiram yang merupakan ketua pengganas di Lahad Datu merangkap pernah menjadi anggota penting dalam kerajaan negeri Sabah, mengapa ada kaitan dengan Tun Dr. Mahathir pula?
  1. Tun Mahathir pada tahun 1974 adalah Menteri Pelajaran Malaysia
  2. Tahun 1981 barulah Mahathir menjadi Perdana Menteri Malaysia
Projek IC Sabah (DI SINI) memang ada banyak dakwaan mengaitkan dengan Tun Mahathir, Allahyarham Megat Junid dan juga Datuk Aziz Samsuddin tetapi untuk mengaitkan untuk kes Agbimuddin Kiram pula, kami rasa tidak patut melibatkannya melihatkan tempoh masa kejadian itu berlaku.

Gambar Esmail Kiram II (Abang Agbimudin Kiram)

Bukan calang-calang juga kabel-kabel yang mengelilingi mereka ini yang kononnya mendakwa mereka adalah kerabat Sultan Sulu
Sumber : facebook Esmail Kiram II

Tiada ulasan: