Ahad, 31 Mac 2013

PR sasar menang 33 kerusi Parlimen di tiga negeri ‘deposit tetap’ BN

Roketkini.com



GELANG PATAH- DAP membuat keputusan bertanding di Parlimen Gelang Patah, Johor bermatlamat menembusi dan menawan negeri yang dianggap ‘deposit tetap’ Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) nanti.

Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata, itu adalah antara objektif Pakatan Rakyat (PR) yang mensasar memenangi 33 daripada 83 kerusi Parlimen di tiga negeri ‘deposit tetap’ termasuk Sabah dan Sarawak.

Katanya, dua hari lalu, beliau membincangkan dua objektif utama pertarungan Gelang Patah dengan mensasar enam kerusi Parlimen dan 13 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Johor bagi mencerahkan peluang PR menawan Putrajaya pada PRU-13 nanti.

Enam kerusi Parlimen di Johor Selatan yang menjadi objektif pertama ialah Johor Bahru, Pasir Gudang, Tebrau, Gelang Patah, Kulai dan Pulai, manakala 13 kerusi DUN ialah Stulang, Tanjong Puteri, Johor Jaya, Permas, Puteri Wangsa, Tiram, Skudai, Nusajaya, Pengkalan Rinting, Kempas, Senai, Bukit Batu dan Bukit Permai.

Objektif kedua pula ialah mensasar 19 kerusi Parlimen dan 30 kerusi DUN di Johor, termasuk enam Parlimen dan 13 kerusi DUN di selatan Johor yang disebut tadi.

Tambahan 13 lagi kerusi Parlimen di seluruh Johor ialah Tanjong Piai, Kluang, Batu Pahat, Bakri, Labis, Segamat, Sekijang, Ledang, Muar, Ayer Hitam, Sri Gading, Simpang Rengam dan Sembrong manakala 17 kerusi DUN adalah Pekan Nenas, Mengkibol, Penggaram, Bentayam, Sungai Abong, Bekok, Jementah, Tangkak, Paloh, Yong Peng, Mahkota, Layang-Layang, Parit Yaani, Maharani, Gambir, Tenang dan Pemanis.

“Saya tidak mendakwa PR boleh memenangi semua 19 kerusi Parlimen dan 30 kerusi DUN di Johor itu, memadai jika PR boleh mencapai 50 peratus daripada sasaran itu dan ia dianggap “revolusi politik luar biasa” di Johor, walaupun pemimpin BN bercakap besar mahu memastikan Johor menjadi negeri “pembangkang sifar”.

“Saya jangka akan mencatat kejayaan lebih daripada 50% sebab itu mensasarkan PR memenangi 19 kerusi Parlimen dan 30 kerusi DUN di Johor pada PRU-13 nanti,” katanya dalam kenyataan media mengenai Pengiraan Detik 12 Hari ke PRU-13, di sini, semalam.

Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur berkata, ia akan menjadi lebih mudah mencapai matlamat memenangi lebih daripada satu pertiga daripada kerusi Parlimen di Johor bagi membantu PR ke Putrajaya untuk membentuk kerajaan Persekutuan yang baru selain menang majoriti mudah di kerusi DUN untuk membentuk kerajaan negeri Johor pada PRU-13.

Menurutnya, beliau mengakui keputusan bertanding di Gelang Patah akan mengundang risiko kerana ia kubu kuat BN berbanding kekal bertanding di Ipoh Timur yang dimenanginya dengan majoriti 21,000 undi pada PRU 2008.

“Saya bersedia menerima semua risiko bertanding di Gelang Patah kerana tidak bersedia menjadi “kiasu” dan “kiasi” seperti Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang sehingga kini tidak dapat memutuskan bila Parlimen akan dibubarkan walaupun dia, Kabinet dan kerajaan sudah luput tempohnya.

“Pertanding saya di Gelang Patah adalah objektif ketiga sebagai isyarat jelas untuk memusnahkan tiga negeri iaitu Johor, Sabah dan Sarawak daripada menjadi negeri deposit tetap BN sekaligus mencerahkan peluang PR ke Putrajaya,” katanya.

Pada PRU 2008, PR memenangi 82 kerusi Parlimen manakala BN menang 140 kerusi. jika PR boleh menang sekurang-kurangnya 40% kerusi Parlimen di tiga negeri berkenaan iaitu 33 daripada 83 kerusi di Johor, Sabah dan Sarawak, PR akan memperolehi 112 daripada mudah 222 kerusi Parlimen pada PRU-13 nanti
.
Bagaimanapun, PR hanya boleh menang selesa jika memenangi sekurang-kurangnya 125 kerusi Parlimen (iaitu majoriti 28) yang PKR bertanding di 45 kerusi, manakala DAP dan PAS, masing-masing 40 kerusi pada PRU-13 nanti. – Roketkini.com

Tiada ulasan: