Sabtu, 2 Mac 2013

Polis soal wartawan temubual Yazid

MALAYSIA KINI


 
Polis menyoal bekas wartawan Malaysiakini, Aidila Razak semalam berhubung temubualnya dengan Yazid Sufaat tahun lepas sebagai sebahagian daripada siasatan mereka terhadap Yazid yang menghadapi tuduhan menggalakkan keganasan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA).

Pasukan dua anggota polis yang diketuai Inspektor S Manivanan dari Unit Anti-Keganasan, menyoal Aidila di pejabat Malaysiakini di Bangsar Utama selama kira-kira dua jam.

Menurut Aidila, mereka bertanya mengenai tiga artikel yang disiarkan dalam Malaysiakini pada 20, 21 dan 22 Mac, yang berdasarkan kepada temubualnya dengan Yazid (kiri) sebagai sebahagian daripada siri laporan portal berita itu mengenai Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

NONEKatanya, mereka menyoalnya mengenai tulisannya yang menyentuh aktiviti Yazid (kiri) di Afghanistan, dakwaan hubungan Yazid dengan pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden dan pandangan Yazid mengenai serangan ke atas Pusat Dagangan Dunia di New York pada tahun 2001.

"Mereka juga bertanya bagaimana Malaysiakini mengatur temubual tersebut, pendirian Malaysiakini tentang keganasan dan sama ada artikel tersebut boleh dilihat sebagai menggalakkan keganasan.

"Mereka membayangkan kemungkinan mereka juga akan bercakap dengan wartawan Malaysiakini yang lain yang terlibat dalam temubual tersebut," kata Aidila, yang kini bertugas dengan portal bersekutu Malaysiakini - KiniBiz.

Turut menemubual - yang menjadi orang pertama didakwa di bawah Sosma - di rumahnya ialah Ketua pengarang Malaysiakini, Fathi Aris Omar dan wartawan Salhan K Ahmad.

Bekas tahanan ISA itu mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan menggalakkan keganasan bagi mengugut orang awam di Syria di antara 1 Ogos hingga 20 Oktober tahun lalu.

1. Pekerja Yazid Sufaat mengaku tak bersalah tuduhan subahat

2. Yazid, Halimah mengaku tidak bersalah tuduhan keganasan

3. Kes Yazid Sufaat disebut di Mahkamah Tinggi Rabu

4. Yazid Sufaat dituduh menggalakkan keganasan

Tiada ulasan: