Isnin, 25 Mac 2013

Pas : SPRM Jangan Lengah-Lengahkan Tindakan Terhadap Taib Mahmud


taibmahmud 01

KUALA LUMPUR : Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) terus didesak supaya menyegerakan tindakan terhadap Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan keluarganya berikutan sebuah video yang mengaitkannya dengan rasuah pembalakan di Sarawak.

Pengerusi Lajnah Alam Sekitar Pas, Zulkefly Mohammad Omar berkata, video yang dibuat NGO antarabangsa Global Witness mendedahkan penyalahgunaan kuasa dan manipulasi dalam kelulusan lesen penerokaan hutan dan pembalakan di Sarawak.

Menurut Zulkefly, jika proses kelulusan balak boleh dimanipulasi, aspek penguatkuasaan juga boleh dimanipulasi sehingga mendorong kepada kemusnahan hutan.

“Saya ingin menyeru tindakan segera SPRM dan pihak berkuasa yang lain terhadap pendedahan video Global Witness itu demi kepentingan seluruh rakyat di negara ini.

“Seterusnya memastikan penguatkuasaan dan pemuliharaan alam sekitar dapat dijalankan dengan telus dan tegas di Sarawak khususnya,” katanya yang merupakan AJK Pas Pusat.

Katanya, projek Empangan Bakun adalah contoh terbaik kemusnahan alam sekitar di Sarawak apabila 70 ribu hektar hutan ditebang untuk membina empangan mega tersebut.

Video sepanjang 16 minit itu yang bertajuk ‘ Inside Malaysia’s Shadow State’ mendedahkan rasuah lesen pembalakkan yang didakwa dipelopori oleh Taib dan keluarganya.

Tiada ulasan: