Jumaat, 15 Mac 2013

Najib Bakal Hadapi Tuduhan Sebagai "Penjenayah Antarabangsa" (?)


KELAB GREENBOC

Manila, Filipina - Pasukan keselamatan Malaysia di Sabah yang memburu pengikut Sultan Sulu boleh dihadapkan tuduhan melakukan jenayah terhadap kemanusiaan diatas laporan perbuatan pencabulan hak asasi manusia, pakar undang-undang antarabangsa Harry Roque berkata Khamis (hari ini).

Roque yang mengetuai Pusat Undang-Undang Antarabangsa berkata, malah Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak boleh menghadapi tuduhan sekiranya terbukti bahawa pemimpin Malaysia itu menyedari penyalahgunaan sedang dilakukan terhadap Suluk atau penduduk Filipina Sabah, tetapi tidak berbuat apa-apa untuk mencegah kekejaman.

"Ia mungkin tidak hari ini, ia tidak mungkin di Malaysia, tetapi pasti di masa hadapan dan di mana-mana tempat dalam dunia ini, dia akan ditanggungjawabkan bagi jenayah-jenayah ini. Ini adalah pelajaran yang telah dipelajari oleh Saddam Hussein, Slobodan Milosevic, Charles Taylor dan Tomoyuki Yamashita, "kata Roque.

"Najib harus menghentikan jenayah ini jika tidak dia akan ikut tersenarai dalam senarai yang terkenal kerana kejahatannya," katanya.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib telah menafikan dakwaan penderaan yang dilakukan oleh pasukan keselamatan Malaysia di Sabah.

Roque berkata Malaysia harus berfikir dua kali sebelum meneruskan untuk melakukan perbuatan jenayah di bawah undang-undang antarabangsa, menambah bahawa sementara kekal sebagai persoalan sama ada kebuntuan sekarang ini (stand-off) ditadbir oleh undang-undang kemanusiaan antarabangsa, 200 lebih pejuang Tentera Diraja Sulu bukan ejen negeri.

Menurut Roque, undang-undang antarabangsa menghukum tindakan sistematik atau serangan yang meluas terhadap orang awam.

"Ini dikenali sebagai jenayah terhadap kemanusiaan. Tidak seperti jenayah perang, jenayah terhadap kemanusiaan tidak memerlukan pertalian dengan konflik bersenjata. Ia cukup bahawa perbuatan tidak berperikemanusiaan, sama ada deportasi, penangkapan, atau rawatan yang tidak berperikemanusiaan, menjadi meluas atau sistematik, "kata Roque.

Roque berkata bahawa di bawah undang-undang antarabangsa, jenayah terhadap kemanusiaan juga boleh dilakukan, selain daripada pembunuhan, melalui pemindahan penghapusan, perhambaan, deportasi atau secara paksa penduduk, penjara, penderaan, rogol, dan penganiayaan terhadap kumpulan yang dikenal pasti kepada warga seperti Filipina di Sabah yang sengaja menyebabkan penderitaan yang besar atau badan yang serius atau kecederaan mental.

"Ia semakin jelas bahawa pihak berkuasa Malaysia tidak mempedulikan hal kewajipan mereka di bawah undang-undang hak asasi manusia antarabangsa untuk melindungi dan menggalakkan hak untuk kehidupan Filipina di Sabah," kata Roque.

Sumber Malaysia melaporkan bahawa seramai 63 anggota Tentera Diraja Sulu telah terbunuh dan sekurang-kurangnya 100 penyokong telah ditangkap.

"Namun , tidak kelihatan apa-apa tanda bahawa pihak berkuasa Malaysia juga akan memperlahankan keazaman mereka untuk melumpuhkan pemilik sejarah Sabah," kata Roque. -philstar com


Respect press freedom in Sabah coverage, M’sia told

A regional network of media defence lawyers has urged Malaysia to respect press freedom in the coverage of the Sabah crisis which climaxed on Tuesday.

Media Defence Southeast Asia president Prof. H. Harry L. Roque Jr. said freedom of the press should be protected in times of crisis as it represented legitimate issues of public interest.

"Both the Malaysian and the Philippine public have a right to know what has been happening in the (three-week) standoff (with Southern Philippines armed intruders)," said Harry in a statement posted on his blog.

Harry pointed out that both countries are signatories to the International Covenant on Civil and Political Rights.

"Article 19 of the covenant recognises the duties of state parties to protect and promote freedom of expression and of the press," he said.

Harry referred to the arrest of an Al-Jazeera news team near Lahad Datu on Feb 20 in condemning what the regional group describes as an "utter disregard and violation" of freedom of the press.

"Henry Omaga Diaz of Abs-Cbn news was also asked to leave the area and was threatened by Malaysian authorities with arrest," he added.

In Lahad Datu, theSun photographer Norman Hiu lost about 40 photographs on Sunday after he was instructed by several army personnel to delete a picture of an army roadblock which he had taken in the morning.

Authorities had declared several areas as "no-go-zones" for the press but it was not clear whether the information was clearly conveyed to media personnel on duty.
-thesundaily

LIHAT VIDEO DI SINI

Tiada ulasan: