Isnin, 25 Mac 2013

Lahad Datu: Ibu & anak antara terkorban



KL TODAY

Empat orang, termasuk seorang wanita dan dua kanak-kanak, telah ditemui di sebuah rumah selepas penentuan dengan Sulu pengganas di Tanjung Batu di sini.

”Seorang askar dan budak cedera dalam operasi,” ketua Angkatan Tentera Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berkata semasa taklimat Ops Daulat media di Felda Sahabat 16 di sini, semalam.

Beliau berkata budak yang cedera telah dilihat bersama dengan empat orang di dalam rumah selepas penentuan pagi semalam.


“Askar telah ditembak pada sebelah kiri tubuhnya semasa Gunfight dan sedang menjalani rawatan.

“Budak yang cedera telah dihantar melalui udara ke Hospital Sandakan,” katanya.

Jen Zulkifeli berkata pasukan keselamatan juga mendapati makanan dipercayai telah disimpan di dalam rumah.


Beliau berkata empat mayat telah dihantar ke hospital di sini untuk bedah siasat.

Sementara itu, Jen Zulkifeli berkata lelaki bersenjata yang tinggal kebanyakannya bergerak dalam kumpulan dua atau tiga.

Modus operandi mereka adalah untuk menarik pasukan keselamatan ke kawasan dan memprovokasi mereka ke dalam satu Gunfight sebelum berundur ke dalam sebuah rumah dan berterusan kepada api.

“Selepas itu, salah seorang daripada mereka akan melarikan diri ke sebuah rumah berdekatan dan menetapkan ia pada api untuk mengalihkan perhatian kita jadi satu di rumah awal boleh menyerang dari belakang.

” Selepas menetapkan rumah di atas api, mereka kemudiannya akan melarikan diri ke dalam belukar berdekatan atau paya,” katanya.


Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata tiada dokumen ditemui pada mati.

Tiada ulasan: