Khamis, 7 Mac 2013

Kerajaan Sulu didirikan oleh orang Minangkabau

FREE MALAYSIA TODAY

Menurut penulis Indonesia - Mochtar Naim - kota Manila pula dibina oleh Raja Sulaeman juga dari Minangkabau.



PETALING JAYA: Seorang penulis Indonesia – Mochtar Naim – mendakwa Kesultanan Sulu di Selatan Filipina didirikan oleh orang Minangkabau yang tinggal di Sumatera.

Mochtar berkata, kerajaan Sulu di selatan Filipina didirikan oleh Raja Baginda dari Minangkabau.
“Manakala kota Manila dibina oleh  Raja Sulaeman dari Minangkabau,” katanya dalam tulisan bertajuk ‘Merantau: Pola Migrasi Suku Minangkabau’  tahun 1974.

Manakala penulis sejarah Universitas Andalas Profesor Gusti Asnan menyokong tulisan Mochtar yang mengaitkan orang Sulu dengan Minangkabau.

“Sangat masuk akal orang Sulu berasal dari Minangkabau, tapi tidak semua orang Sulu orang Minangkabau,” kata Gusti Asnan pada VIVANews semalam.

Menurut Gusti, sangat masuk akal dilihat dari pola permindahan orang Minangkabau yang luas.

Bukti ditemui pedalaman Kalimantan Tengah

Jejak Minangkabau boleh ditemui di Sabah, Sarawak, Sulu (Filipina Selatan), Kalimantan dan Brunei.

Bukti ini dijumpai hingga kini di pedalaman Kalimantan Tengah yang bersempadan  dengan Sarawak. Fakta ini ditemukannya dari seorang pengkaji Jepun.

Bahasa dan rumah adat digunakan sekelompok kecil orang di pedalaman Kalimantan ini hampir dengan orang Minangkabau.

Gusti mendapat  data ini akhir tahun lalu dari loghat bahasa yang digunakan, sekelompok masyarakat  ini berasal dari Kabupaten Limopuluah Kota.

Gusti menganggarkan perpindahan orang Minangkabau ke Kalimantan termasuk Sabah berlaku pada abad XVI dan XVII. Sungai Kuantan menjadi laluan perdagangan yang  menghubungkan Dharmasraya ke kawasan Selatan Flipina  yang menjadi salah satu pusat perdagangan di Asia Tenggara.

Tiada ulasan: