Khamis, 28 Mac 2013

KEADILAN terbit video penerangan program Manifesto Rakyat


KEADILAN DAILY

KUALA LUMPUR: KEADILAN menerbitkan lapan video penerangan ringkas mengenai lapan program di bawah Manifesto Pakatan Rakyat (Manifesto Rakyat) bagi menjelaskan kepada rakyat berkenaan pelaksanaan dan pembiayaan program berkaitan.

Turun-Harga-kereta-2

Pada kenyataan hari ini, Pengarah Strateginya, Rafizi Ramli berkata,  penerbitan video itu meliputi program Turunkan Harga Kereta, Turunkan Harga Minyak, Pendidikan Percuma dan Hapuskan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) serta tol.

“Selain itu, Sasaran Pendapatan Isi Rumah Minima RM4,000 Sebulan, Caruman Wanita Malaysia, Skim Perantis Rakyat dan Kos Kewangan Program Pakatan Rakyat,” kata Rafizi.

Untuk penjelasan penuh berkenaan penerbitan video tersebut, baca kenyataan di bawah: 

Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13) yang sepatutnyanya dipanggil bila-bila masa adalah pilihan raya terpenting yang akan menentukan arah tuju politik, ekonomi dan sosial negara dan masyarakat Malaysia dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Sejak tahun 2008, Pakatan Rakyat telah mengemukakan pelbagai program reformasi dan dasar-dasar baru yang diyakini dapat mengembalikan keupayaan Malaysia bersaing sebagai kuasa ekonomi serantau yang menjamin keadilan untuk semua rakyatnya.

Billboard PKR

Sewajarnya, PRU 13 perlu menjadi medan yang menawarkan pilihan kepada rakyat – di antara program-program sedia ada di bawah Barisan Nasional yang mengundang pelbagai kesan politik, ekonomi dan sosial selama ini; dibandingkan dengan program-program yang ditawarkan oleh Pakatan Rakyat sekiranya menang.

Sebab itu, semua parti-parti politik mestilah kembali kepada persoalan dan perbincangan dasar untuk berlaku adil kepada rakyat.

Cubaan untuk membawa politik keganasan, mempolitikkan insiden di Lahad Datu, politik fitnah/lucah dan bermacam-macam lagi helah akhirnya akan dihukum oleh rakyat, yang menuntut supaya PRU 13 ditumpukan kepada persoalan dasar, program anti-rasuah dan kredibiliti kerajaan.

Oleh itu, KEADILAN mengambil langkah membawa perbincangan dasar terus kepada pengundi-pengundi, melalui penghasilan 8 buah video penerangan ringkas mengenai Manifesto Rakyat seperti berikut:

1. Turunkan Harga Kereta
2. Turunkan Harga Minyak
3. Pendidikan Percuma & Hapuskan PTPTN
4. Hapuskan Tol
5. Sasaran Pendapatan Isi Rumah Minima RM4,000 Sebulan
6. Caruman Wanita Malaysia
7. Skim Perantis Rakyat
8. Kos Kewangan Program Pakatan Rakyat

Video-video ringkas ini menjelaskan pelaksanaan dan pembiayaan program-program ekonomi penting yang dibawa oleh Pakatan Rakyat.

Setakat ini, dua video sudah dilancarkan melalui laman sosial Facebook, Twitter dan diterbitkan secara selari di laman Youtube, iaitu video Turunkan Harga Kereta dan Turunkan Harga Minyak.
 video 
Sambutan yang diberikan oleh rakyat Malaysia yang menggunakan laman sosial Facebook (yang menjadi tumpuan KEADILAN) adalah sangat baik, sehinggakan video Turunkan Harga Kereta mencecah capaian (atau reach) berjumlah 1,102,848 pengguna Facebook sehingga pagi ini (iaitu 3 hari selepas ia mula dimuatkan).

Mengikut takrifan Facebook, capaian bermakna jumlah pengguna Facebook yang telah melihat sesuatu berita yang muncul di laman sosialnya.

(Sila lihat petikan skrin dari laman yang disertakan bersama).

Statistik ini meyakinkan KEADILAN bahawa isu yang paling mendapat tempat di hati rakyat adalah isu bersabit masalah ekonomi seharian seperti kos sara hidup, peluang pekerjaan dan kesan rasuah kepada kehidupan rakyat.

Perkara ini juga perlu dihayati oleh Umno/Barisan Nasional bahawa mereka juga perlu berdepan dengan KEADILAN dalam isu-isu ini kerana inilah kehendak rakyat.

KEADILAN akan menyiarkan video-video penerangan ini setiap 2-3 hari dalam membina momentum menjelang PRU13. Ia adalah lebih baik dari helah video lucah yang hebat dimainkan oleh Umno/Barisan Nasional untuk berdepan dengan kami.

Video-video sedia ada boleh didapati di capaian berikut:

Turunkan Harga Kereta (KLIK SINI)

Turunkan Harga Minyak (KLIK SINI) atau (KLIK SINI)

Tiada ulasan: