Khamis, 7 Mac 2013

Contoh terbaik perang siber dimenangi Pakatan

Oleh ZULKIFLI YAHAYA

Isu konflik di Sabah antara tentera kesultanan Sulu dengan pasukan keselamatan Malaysia biarlah diselesaikan oleh kerajaan yang memerintah hari ini. Itu tanggungjawab mereka.

Tak perlu semua pihak nak bincang strategi pertahanan dan keselamatan negara. Kecuali kalau Dato' Seri Najib Razak selaku Perdana Menteri rasa tidak mampu lagi untuk mengawal kedaulatan negara, maka bolehlah beliau bercadang untuk menggunakan khidmat Unit Amal atau kumpulan samseng pro-Umno yang sangat gagah mengawal Felda.

Selagi kerajaan yang diberi mandat oleh rakyat dalam PRU12 lalu rasa mampu mengendalikan isu tersebut, biarkan mereka. Jangankan pihak pembangkang, Tun Dr Mahathir Mohamad  selaku bekas Perdana Menteri pun sepatutnya diam. Tak payahlah nak mengajar Najib itu dan ini. Zaman Mahathir melingkupkan negara sudah berlalu, sekarang zaman Najib.

Apa yang penulis lebih tertarik dalam konflik di Sabah ini bukannya cerita pertempuran atau 'peperangan' fizikal pihak terbabit (kerana itu urusan kerajaan Pusat bukan urusan rakyat biasa) tetapi ialah peperangan siber atau peperangan alam maya yang melatari peristiwa tersebut.

Ia menjadi sampel terbaik bahawa inilah bentuk peperangan penting yang akan mengubah "kecenderungan membuat keputusan" rakyat dalam PRU13 ini.

Sejurus selepas kumpulan tentera Sulu dilaporkan mendarat di Lahad Datu, pelbagai kenyataan keluar dari pihak tertentu. Seperti biasa BN tidak akan membiarkan apa saja perkara sensasi berlalu tanpa mengaitkannya dengan Ketua Pembangkang Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Media asing, Inquirer News mendedahkan kononnya berlaku pertemuan seorang pemimpin kanan Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Anwar Ibrahim dengan kerabat Sultan Sulu.

Kononnya, menurut laporan perisik Filipina, pemimpin berkenaan merupakan individu yang sedang mengintai ruang untuk menjadi Ketua Menteri Sabah seandainya Pakatan mampu menawan negeri tersebut selepas PRU13 nanti.

Lalu dikaitkan kononnya, pasukan perisik Filipina juga mendedahkan tentang janji pemimpin Pakatan berkenaan untuk memberikan Sabah kepada kerabat Sultan Sulu jika mereka berjaya menumbangkan kerajaan yang ada sekarang dan menyokong Sultan Sulu dalam usaha untuk mengambil balik Sabah daripada Malaysia.

Pelbagai lagi tuduhan terhadap Anwar termasuk menyiarkan gambar eksklusif kononnya pertemuan sulit beliau dengan pemimpin MINF, Nur Misuari walaupun sebenarnya itu foto lama yang dikitar semula.

Rentetan itu berlakulah babak propaganda serangan peribadi terhadap Anwar oleh semua media utama negara, demonstrasi dan laporan polis.

Sejurus selepas itu, aktivis maya pro-Pakatan mendedahkan perbuatan Najib mengupah media Amerika Syarikat untuk memburuk-burukkan reputasi Anwar. Mereka memetik portal berita, BuzzFeed, bahawa bayaran dibuat kepada beberapa wartawan konservatif Amerika yang bekerja di Huffington Post, San Francisco Examiner, Washington Times, Natinal Review dan Red State.

Kempen itu dikatakan bermula Mei 2008 hingga April 2011 dan ia diketuai oleh Joshua Trevino. Trevino didakwa menerima bayaran USD389,724,70.

Mengikut portal itu, antara 10 nama yang terlibat memburuk-burukkan nama Anwar ialah Ben Domenech; Pengarah Pusat Demokrasi Amerika, Rachel Ehrenfeld; Editor majalah Commentary, Seth Mandel; Penulis Red State, Brad Jackson dan beberapa nama lagi.

Berikutnya media maya menyiarkan pula laporan media Manila, Buletin Publishing Corporation (mb.com.ph),  pengasas MNLF Nur Misuari mendakwa tentera Sulu ke Sabah selepas mendengar janji dari Perdana Menteri Malaysia,  Najib Razak.

Menurut laporan bertarikh 21 Februari  2013 bertajuk "Don’t Harm Sultan’s Men, Nur Warns Malaysia", Misuari berkata, ketika beliau di Jolo, Sulu  beliau terdengar bahawa adik kepada Sultan Jamalul Kiram III, Agbimuddin Kiram telah merentas lautan kerana mereka  dijanjikan untuk ditempatkan di Sabah.

Ia dikaitkan pula dengan projek pemberian kad pengenalan terhadap warga Filipina yang diakui sendiri oleh Mahathir. Ia dilakukan untuk membolehkan rakyat Malaysia segera itu mengundi BN dalam PRU.

Tidak cukup dengan itu, berlambak koleksi foto Najib, Tun Abdullah Ahmad Badawi serta lain-lain pemimpin Umno diraikan oleh Sultan Sulu Jamalul Kiram dimuatnaik ke laman maya untuk menguatkan bukti hubungan Najib dengan Sultan Sulu. Seterusnya foto delegasi Sulu diraikan di Perhimpunan Agung Umno turut dipaparkan.

Pendedahan yang lebih memeritkan Umno ialah beberapa pemimpin utama kesultanan Sulu diberi kerakyatan di negara ini, malah pernah menjadi orang penting Umno dan Pekida.

Semua pendedahan itu dipaparkan dengan bukti sehingga media-media utama Umno pun tidak mampu menolaknya. Seorang waris Sultan Sulu didedahkan diberi sijil kelahiran Malaysia, kad pengenalan dan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia.

Begitulah meriahnya alam  maya Malaysia. Sebutir peluru yang ditembak oleh BN, berdozen peluru dari aktivis maya Pakatan dibalas hingga BN tak terkata apa-apa.

Hakikatnya, itulah gambaran peperangan untuk PRU13 ini, peperangan sengit di alam maya. Dan isu konflik berkaitan Sulu di Sabah adalah contoh terbaik di mana Pakatan memenangi peperangan siber. Ia dapat membantu rakyat membuat keputusan di peti undi nanti.

Tiada ulasan: