Sabtu, 9 Mac 2013

Berita Lahad Datu Terkini : Jeneral Raja Muda Azzumudie & 51 Terbunuh? Jamalul Kiram III, Apa Tindakan Anda?

Staff Berita Semasa
Gambar Azzumudie Jeneral Terbunuh Berita Lahad Datu Terkini : Jeneral Raja Muda Azzumudie & 51 Terbunuh? Jamalul Kiram III, Apa Tindakan Anda?

Berita Lahad Datu Terkini : Nampaknya bilangan anggota kumpulan penceroboh Lahad Datu Sabah yang terbunuh semakin bertambah. Kalau dikirakan semula sejak bermulanya pertempuran 1 Mac 2013 yang lalu, sehinggalah semalam sudah 52 orang penceroboh Lahad Datu Sabah yang terbunuh termasuk….

Termasuklah, seorang ketua penceroboh Lahad Datu berpangkat Jeneral tumbang iaitu Azzumuddie yang merupakan adik kepada Sultan Sulu, Jamalul Kiram III.

Gambar Azzumudie SULU Berita Lahad Datu Terkini : Jeneral Raja Muda Azzumudie & 51 Terbunuh? Jamalul Kiram III, Apa Tindakan Anda?

Berita Lahad Datu : Bilangan Kematian Penceroboh Militan SULU :

  1. 1 Mac 2013 : 12 terbunuh
  2. 2 Mac 2013 : 6 terbunuh
  3. 6 Mac 2013 : 1 terbunuh
  4. 7 Mac 2013 : 31 lagi terbunuh
  5. Berita Lahad Datu setakat ini, jumlah kematian 7 Mac 2013 : 52 penceroboh Lahad Datu telah terbunuh

Berita Lahad Datu : Kronologi Laporan PDRM Berkiatan Isu Lahad Datu!

  • Berita Lahad Datu pada 12 Februari 2013  : Pencerobohan Lahad Datu berlaku di mana kira-kira 150 orang bersenjata berpakaian tentera menceroboh masuk ke Felda Sahabat, Lahad Datu. Polis mengepung kawasan itu dan mengarahkan kumpulan itu meletakkan senjata mereka dan menyerah diri.
  • Berita Lahad Datu pada 14 – 28 Februari 2013 : Beberapa rundingan dijalankan di mana di antara penceroboh Lahad Datu Sabah dikenal pasti dari selatan Filipina (ada kaitan dengan ‘kesultanan Sulu’) dengan pihak polis  bagi mengelak pertumpahan darah.
  • Tarikh akhir rundingan krisis pencerobohan Lahad Datu Sabah, Malaysia pulang secara aman pada 24 Februari 2013 lulus tetapi rundingan diteruskan untuk membolehkan mereka untuk berundur.
  • Berita Lahad Datu pada 1 Mac 2013 : Berlaku insiden tembakan di Kampung Tanduo, Lahad Datu yang mengakibatkan dua anggota polis Malaysia terkorban akibat serangan mortar. 12 penceroboh bersenjata ditembak mati polis.
  • Risalah digugurkan dari helikopter mengarahkan penceroboh bersenjata yang berkubu di Kampung Tanduo supaya menyerah diri.
  • Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberi amaran kepada penceroboh supaya menyerahkan dan jika gagal berbuat demikian pihak berkuasa akan mengambil tindakan. Presiden Filipina Benigno Aquino III menggesa penceroboh menyerahkan diri tanpa syarat.
  • Berita Lahad Datu pada 2 Mac 2013 : Insiden menembak di Kampung Simunul di Semporna di mana enam anggota polis terkorban dan enam lagi penceroboh terbunuh.
  • Seorang lagi penceroboh bersenjata, yang dikenal pasti oleh penduduk kampung sebagai seorang imam, juga dibunuh di Kampung Sinalang Lama oleh penduduk kampung selepas dia cuba menjadikan mereka sebagai tebusan.
  • Berita Lahad Datu pada 3 Mac 2013 : Polis menyelamatkan mereka yang terperangkap dan mengambil mayat.
  • Berita Lahad Datu pada 4 Mac 2013 : Tujuh batalion tentera telah dikerahkan ke Sabah. Kampung Tanjung Batu dan Kampung Tanjung Labian
  • diisytiharkan sebagai “zon merah” berikutan laporan pendaratan lelaki bersenjata di sana.
  • Penceroboh dilabelkan sebagai “pengganas” selepas mesyuarat antara menteri luar Malaysia yang asing dan setiausaha luar Filipina di Kuala Lumpur. [Ini telah dipertikaikan oleh Manila].
  • Berita Lahad Datu pada 5 Mac 2013 : ”Ops Daulat” dilancarkan di mana tindakan bersama oleh pasukan keselamatan untuk menamatkan segera kebuntuan dengan pengganas di Kampung Tanduo untuk mempertahankan maruah dan kedaulatan negara. Ini diikuti dengan operasi memburu dan membersihkan kawasan itu.
  • Berita Lahad Datu pada 6 Mac 2013 : Seorang pengganas bersenjata ditembak mati (11 pagi) ketika cuba untuk menyerang hendap pasukan keselamatan negara Malaysia  manakala yang lain melarikan diri dalam hutan.. Kawasan operasi diperluaskan. Keadaan keselamatan di bawah kawalan.

  • Gambar Raja Muda Azzumudie SULU Berita Lahad Datu Terkini : Jeneral Raja Muda Azzumudie & 51 Terbunuh? Jamalul Kiram III, Apa Tindakan Anda? Berita Lahad Datu pada 7 Mac 2013 : Jeneral Raja Muda Azzumuddie Kiram yang mengetuai pencerobohan di Sabah terbunuh bersama 31 anggotanya dalam pertempuran di Kampung Tanduo dan Kampung Tanjung Batu di sini.
  • Sultan Sulu Jamalul Kiram III memohon gencatan senjata secara unilateral susulan kematian sejumlah pengikutnya di tangan pasukan keselamatan Malaysia di pantai timur Sabah bagi mengelak lebih banyak meatian

P/S : Apapun kami harapkan krisis Lahad Datu Sabah dapat ditamatkan dengan segera. Diharapkan Sultan Sulu Jamalul Kiram III menurunkan ego anda dan menyerah diri dengan memerhatikan sendiri keadaan yang menimpa anggota anda ketika ini termasuklah adik anda sendiri yang telah terbunuh. Jangan hanya menurut perasaan tamak semata-mata untuk kepentingan sendiri sahaja. Mahu tunggu sampai bila lagi?

PP/S : Berita lahad Datu yang terkini melibatkan kematian adik Jamalul Kiram III menimbulkan sedikit kerisauan di hati kami, adakah ada kemungkinan mereka akan datang menuntut bela

Apapun kami yakin dengan kemampuan pasukan polis dan tentera kita yang sedang mengawal krisis Lahad Datu Sabah dengan baik sekali. Apa respon anda pula melihat perkembangan dan berita Lahad Datu ketika ini?

Tiada ulasan: