Saham Malaysian Airline System Bhd (MAS) menjunam sehingga 20.8 peratus selepas syarikat itu berkata ia merancang untuk mengumpul RM3.1 bilion (AS $ 1 bilion) melalui terbitan hak.

Penganalisa dari Maybank IB Research memberitahu Reuters bahawa pencairan bagi syarikat tersebut daripada terbitan itu adalah besar, maka akan ada turun naik harga saham sehingga ianya menjadi lebih jelas.

Saham MAS turun 19.3 peratus pada 82 sen pada 0202 GMT selepas harga pembukaannya pada RM1.01.

Dalam satu pengumuman kepada Bursa Saham semalam, MAS berkata terbitan tersebut akan digunakan untuk membayar modal dan perbelanjaan hutang.

Syarikat penerbangan itu mencatatkan keuntungan operasi kecil sebanyak RM4 juta - untuk mengakhir enam suku kerugian.

"Tidak syak lagi pasaran terlebih bertindak balas, tetapi ini adalah apa yang akan berlaku sehingga ada input daripada pihak pengurusan mengenai struktur terbitan hak itu," kata penganalisis tersebut.

MAS juga berkata ia akan mengurangkan nilai tara sahamnya kepada 90 sen daripada RM1, untuk membina rizab kredit sebanyak RM8 bilion.

"Pelabur tidak yakin dengan apa yang MAS akan buat dengan wang tersebut. Masih terdapat satu stigma kerana pelabur bimbang MAS tidak akan mampu kembali mencatat keuntungan walaupun dengan wang tersebut," kata seorang lagi penganalisis.

Syarikat penerbangan itu telah mengumpulkan RM2.7 bilion dalam terbitan hak pada tahun 2010.
Sementara itu, MAS mencatatkan keuntungan bersih RM37.1 juta ($12.14 juta) pada suku ketiga yang berakhir pada 30 september 30 berbanding dengan kerugian bersih RM477.6 juga pada suku yang sama tahun lalu.
     
Prestasi yang lebih baik itu adalah kerana program rasionalisasi laluan yang membantu syarikat itu mengungkat kos bahan api, kata MAS dalam satu kenyataan semalam.

Jumlah perolehan Hasil jatuh 4 peratus kepada RM3.3 bilion.

Syarikat penerbangan itu melaporkan keuntungan operasi yang kecil sebanyak RM3.9 juta, yang mengakhiri enam suku tahun kerugian. Dalam suku tahun yang sama tahun lalu, syarikat penerbangan itu melaporkan kerugian operasi sebanyak RM191.8 juta.
     
Melangkah ke hadapan, syarikat penerbangan itu berkata fokusnya adalah untuk meningkatkan perolehan dan menguruskan kos.
     
Saham MAS tidak berubah semalam pada harga RM1.01 sesaham, mengatasi kemerosotan 0.6 peratus dalam komposit indeks.($1 = 3,0553 ringgit Malaysia) - Reuters