Perwakilan Wanita Umno Kedah Halidah Putih merayu kepada Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya mengembalikan "peluang dan kedudukan di tempat yang sewajarnya" kepada Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, selepas pilihan raya umum akan datang.

Katanya, rayuan itu dibuat kerana pergerakan itu "sayang" ketua Wanita Umno itu yang menurutnya, cukup gigih memajukan sayap utama parti itu dan kaum wanita.

"Saya merayu kepada Datuk Seri Najib... Datuk Seri, kami sayang ketua pergerakan Wanita Umno Malaysia. Tolong kembalikan, Datuk Seri (Najib)... ketua kami di mana yang sewajarnya.

"Beliau berjuang tidak mengira waktu, masa.  Tak kira apa jawatan pun... Waima (beliau) tidak ada jawatan pun, maka Datuk Seri Shahrizat seorang yang cukup gigih.

"Kita merayu, tolonglah, berilah peluang dan berikan kembali kedudukan kepada Datuk Seri Shahrizat Jalil, selepas pilihan raya umum ke-13 di tempat yang sewajarnya" katanya ketika menyampaikan ucapan menyokong ucapan ketua Wanita Umno itu.

Shahrizat melepaskan jawatannya sebagai menteri pembangunan wanita dan keluarga selepas dikaitkan dengan isu National Feedlot Corporation (NFC) yang diterajui oleh suaminya.

Bagaimanapun beliau kekal sebagai ketua Wanita Umno. Manakala teraju Kementerian Wanita, Keluarga dan Masyarakat didiambil alih oleh Najib yang juga menteri kewangan.

Selepas itu, perwakilan Wanita Umno Selangor Mesrah Selamat menegaskan pihaknya akan terus menyokong dan mempertahankan kepimpinan Shahrizat "hingga titisan darah yang terakhir" walaupun sayap itu berdepan dengan pelbagai "serangan" daripada dalam dan luar parti.

"Jangan bimbang... Demi apa? Demi cinta dan perjuangan kami rela mempertahankan (beliau) dengan apa cara sekalipun. Insya-Allah," ikrarnya mewakili seluruh lebih satu juta ahli wanita di negeri itu.

Sebelum itu, seorang perwakilan Wanita Kelantan merayu kepada Najib untuk memberikan 30 peratus calon wanita bertanding dalam pilihan raya umum dan sebagai pembuat dasar, memandangkan prestasi jentera sayap itu.

"Jentera wanita menerima pujian yang tidak putus-putus... Sekarang (aura) jentera (Wanita) sudah mula dirasai dan insya-Allah (presiden) tidak akan ragu-ragu dalam memberi 30 peratus kuota calon dan membuat dasar menjadi kenyataan," katanya.

Beliau berkata demikian sewaktu menyampaikan ucapan mencadangkan ucapan Shahrizat yang disampaikan sebelum itu.