Rabu, 14 November 2012

Rosmah Masih Jadi Beban Berat Kepada UMNO

Oleh Shahbudin Husin



Isu Rosmah Mansor yang dianggap gila glamour muncul kembali. Kali ini ketika beliau hadir di majlis persandingan pemain badminton, Lee Chong Wei dan Wong Mei Choo menjadi percakapan ramai. Dalam majlis persandingan itu, Rosmah duduk di tengah-tengah antara kedua mempelai, suatu perbuatan yang amat luar biasa dan lari dari kebiasaan.

Biasanya, ketika majlis persandingan tetamu VIP lelaki akan duduk di sebelah pengantin lelaki manakala tetamu VIP perempuan akan duduk di sebelah pengantin perempuan. Namanya pun raja sehari, maka pengantinlah menjadi raja ketika itu.

Namun dengan Rosmah duduk di tengah-tengah antara kedua mempelai, Lee Chong Wei dan Wong Mei Choo tidak lagi menjadi raja sehari. Sebaliknya Rosmah yang menjadi raja di majlis itu.

Ketika majlis resepsi pertama Lee Chong Wei dan Wong Mei Choo yang turut dihadiri oleh Yang Dipertuan Agong, Raja Permaisuri Agong, Perdana Menteri, menteri-menteri kabinet serta tetamu VIP yang lain sehari sebelum itu, Rosmah telah mengambil keputusan untuk tidak hadir menemani Najib.

Najib hadir seorang diri walaupun Yang Dipertuan Agong hadir bersama Raja Permaisuri Agong. Jemputan untuk majlis itu juga sudah dimaklumkan lebih awal dan tidak diketahui sebab sebenarnya ketidakhadiran Rosmah di majlis resepsi pertama itu.

Ada dakwaan mengatakan Rosmah sengaja memilih tidak hadir di majlis resepsi pertama dan memilih untuk hadir di majlis resepsi kedua adalah kerana tidak mahu kehadirannya dibayangi oleh penampilan baru Raja Permaisuri Agong yang bertudung litup sebaik kembali dari menunaikan haji.

Sebelum itu, penampian baru Raja Permaisuri Agong sebaik kembali dari menunaikan haji tersebar luar di pelbagai media dan mendapat pujian daripada semua pihak. Baginda benar-benar dilihat sebagai "First Lady" yang menawan hati dan menjadi kebanggaan rakyat.

Dengan memilih hadir di majlis resepsi kedua dan hanya beliau tetamu VIP, duduk pula di tengah-tengah antara kedua mempelai, fokus dan tumpuan ramai tentunya hanya kepada beliau seorang sahaja.

Dalam hal ini, ternyata Rosmah memang gila glamour.

Sebaik Najib menjadi Perdana Menteri, isu Rosmah yang suka tampil dengan gaya mewah serta menonjol seolah-olah sama berkuasa dalam pentadbiran kerajaan yang diterajui oleh suaminya, sering menjadi bahan tatapan di media dalam negara dan antarabangsa.

Beliau cuba tampil dengan watak yang begitu berbeza dengan isteri-isteri Perdana Menteri sebelum ini yang begitu setia menjadi pendamping dan teman rapat kepada kejayaan suami mentadbir negara. Rosmah sebaliknya ingin dilihat sama-sama menyingsing lengan turun ke lapangan melakukan aktiviti yang disukainya.

Beliau tidak sahaja aktif melalui aktiviti Permata tetapi juga sibuk berkempen dalam beberapa pilihanraya kecil. Beliau juga mempromosi gelaran "First Lady" untuk dirinya dengan mengadakan persidangan antarabangsa mengenainya serta mengadakan lawatan ke luar negara atas secara sendirian ditemani beberapa isteri menteri dengan pembiayaan wang negara.

Di media-media pula, penampilan beliau hampir setiap hari sehingga kadangkala menenggelamkan aktiviti Timbalan Perdana Menteri atau menteri-menteri yang lain.

Di dalam politik Malaysia dan adab Melayu, perwatakan Rosmah adalah sesuatu yang sukar diterima. Rakyat tidak dapat menerima isteri yang mahu menunjuk kuasa dan berlagak atas kuasa yang diberikan kepada suaminya.

Jika isteri seorang Ketua UMNO cawangan atau isteri ketua pejabat pun yang cuba berlagak dan menunjuk kuasa tidak disukai ramai dan menjadi cemuhan, apatah lagi jika isteri Perdana Menteri yang mempunyai pelbagai kuasa berbuat demikian.

Isu Rosmah yang tak sudah-sudah gila glamour ini sebenarnya sudah lama menjadi percakapan umum, baik di dalam UMNO mahupun di kalangan rakyat biasa. Secara umumnya, tiada siapa yang dapat menerima perwatakan yang beliau tonjolkan itu.

Tidak menjadi rahsia lagi bahawa kerisauan utama UMNO sendiri dalam pilihanraya ini ialah Rosmah sendiri. Beliau dilihat masih menjadi beban kepada UMNO dan BN di samping beban lain seperti isu rasuah di kalangan pemimpin, isu hudud yang melibatkan Chua Soi Lek dan sebagainya.

Sementara Najib dan pimpinan UMNO lain berhempas pulas menarik sokongan rakyat dan memastikan kemenangan UMNO dalam pilihanraya, penampilan Rosmah sebaliknya seakan meruntuhkan apa yang cuba dibina oleh Najib dan lain-lain pemimpin UMNO sejak lebih tiga tahun lalu.

Segala macam transformasi, pemberian tunai serta janji-janji Najib dan UMNO selama ini dengan mudah ditenggelamkan oleh isu-isu yang muncul berkaitan Rosmah.

Dengan Rosmah terus menampakkan keghairahan terhadap kuasa dan glamour, kebimbangan rakyat ialah apa akan jadi selepas pilihanraya nanti jika Najib dan UMNO terus diberikan kuasa. Sudah tentu tahap keghairahan dan gila glamour Rosmah mencanak lebih tinggi lagi.

Dalam masa yang sama watak Rosmah yang sentiasa keletah terhadap kuasa dan glamour juga mengggambarkan kegagalan Najib mengawal dan menasihati isterinya itu. Rakyat tentunya menilai ianya sebagai kelemahan paling asas bagi Najib.

Dengan pilihanraya umum semakin hampir, dan keletah Rosmah sebelum ini dengan pelbagai laporan yang didedahkan sudah cukup menjejaskan sokongan rakyat terhadap Najib dan UMNO, apa yang ditonjolkan Rosmah dalam majlis perkahwinan Lee Chong Wei dan Wong Mei Choo baru-baru ini tentunya menambahkan-parahkan beban yang ditanggung oleh Najib, UMNO dan BN dalam pilihanraya akan datang ini.

Jika Najib sering melaungkan slogan berubah sebelum rebah, ternyata orang paling dekat dengannya iaitu isterinya juga tidak pernah ambil peduli dengan slogan itu.

Rosmah masih mengejar kuasa, perhatian dan glamour. Satu demi satu cerita mengenainya muncul menjadi tatapan rakyat. Meskipun pernah reda seketika, tetapi kemudian didapati galaknya tidak pernah berbeza. Cerita mengenainya seakan episod sinetron yang tiada titik penamatnya.

Dengan Najib dan UMNO tiada keberanian menegur dan menghentikan gelenyar Rosmah ini, kini nampakna hanya rakyat yang boleh meletakkan titik penamat kepada keletah dan gila glamour Rosmah ini

Tiada ulasan: