Sabtu, 24 November 2012

PKNS Perlu Berkembang Ke Peringkat Global




SUBANG JAYA : Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) disarankan untuk mengembangkan perniagaannya ke peringkat antarabangsa dan berani menceburi bidang-bidang baru.



Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, PKNS perlu membuat anjakan pemikiran supaya ia tidak hanya tertumpu kepada pembangunan hartanah dan perumahan di Selangor sahaja.

Ianya bagi memastikan perbadanan yang ditubuhkan sejak tahun 1964 itu mampu bersaing dalam dunia perniagaan di peringkat global.




Ujar Abdul Khalid, PKNS perlu belajar kejayaan perniagaan daripada Permodalam Nasional Berhad (PNB) dan syarikat Guthrie yang berjaya berkembang di peringkat global dalam beberapa bidang perniagaan strategik.

Abdul Khalid berkata, PKNS juga boleh mengambil contoh Perbadanan Kemajuan Negeri Johor (PBNJ) yang mengembangkan perniagaannya ke rantau Asean.



“Sekarang PBNJ bukan sahaja berjaya dalam bidang hartanah tetapi juga berjaya dalam memberikan perkhidmatan kesihatan, sektor perladangan dan beberapa bidang lain,” katanya.

Abdul Khalid berkata demikian semasa Merasmikan Hari Keluarga PKNS di Padang Kompleks Sukan PKNS di Kelana Jaya di sini.

Semetara itu, Pengurus Besar PKNS, Othman Omar berkata, sokongan ahli keluarga memberikan galakan kepada kakitangan PKNS untuk menjayakan misi dan visi syarikat tersebut.



“Malah dengan semangat dan dokongan padu mereka inilah maka maka PKNS dapat kukuh berdiri selama 48 tahun,” katanya.

Program itu dirancang untuk mengukuhkan semangat kerja berpasukan dan mengukuhkan hubungan ukhuwah antara warga kerja PKNS dan keluarga mereka.

Turut hadir Exco Selangor, Teresa Kok dan Ahli-Ahli Lembaga PKNS serta kira-kira 2,000 warga kerja dan keluarga PKNS.


Tiada ulasan: