Ahad, 18 November 2012

Musa Aman diheret ke mahkamah apabila Sabah dimenangi Pakatan

Aliff Fikri

SABAH : Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman akan diheret ke mahkamah atas pelbagai kesalahan penyelewengan sebaik saja Pakatan Rakyat diberi mandat mentadbir Sabah, kata  Shamsul Iskandar Mohd Akin.

Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Pusat itu berkata, ia bukan mustahil kerana pernah berlaku terhadap bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamed Khir Toyo.



“Khir Toyo telah kita heret ke mahkamah walaupun hanya menjatuhi hukuman ringan iaitu penjara setahun tapi ia membuktikan penglibatannya dalam rasuah.

“Musa Aman yang bolot hasil kekayaan bersama kroninya, Michael Chia juga akan kita heret,” katanya depan lebih 400 penduduk di kampung Sungai Pukul, Pulau Batik, Tawau.

Musa Aman sebelum ini didakwa terlibat membersihkan wang haram berjumlah US$90 juta bersamaan RM275 juta, selain dikait dengan skandal wang haram RM40 juta apabila Michael Chia ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Hong Kong (ICAC) di Lapangan Terbang Hong Kong.

Jelajah Tuntutan RM40 Juta Hak Rakyat Sabah kendalian AMK  itu dijadual menjelajah ke seluruh pelusuk Negeri Di Bawah Bayu  bermula dari Tuaran dan berakhir di Labuan pada 19 November ini.

Antara pimpinan muda yang ikut serta ialah Pengarah Strategi AMK, Ahmad Zaki Yamani; Naib Ketua AMK, Mohd Nazree Yunus; Timbalan Ketua Penerangan AMK, Rozan Azen Mat Rasip dan Exco AMK Pusat, Dr Natassia Sarah.

Shamsul bimbang rakyat Sabah akan terus menderita jika Umno BN terus dibiar berkuasa dan Musa Aman terus membolat kekayaan negeri.

“Ini hanya dapat diatasi jika Pakatan menang untuk angkat martabat rakyat dari terus dihina penyamun bernama Musa Aman,” katanya.

178 ulasan:

Lucas berkata...

Jelajah fitnah oleh PkR, sponsor by Anwar & co...

Sotong Kurita berkata...

kalau Pakatan memerintah, siapa yang akan siasat tuduhan2 penyelewengan melibatkan pemimpin BN?? Sam Ketot? Rafizi?? atau SPRM??

kalau SPRM dan ICAC kata tak ada kes dan tidak ada bukti2 kukuh bagi mengaitkan penglibatan Musa Aman dalam skandal rm40 juta ini, darimana pula Pakatan mahu dapat bukti2 itu??

Bolehkah seseorang itu dihukum hanya berdasarkan rekaan cerita atau imaginasi liar pemimpin2 Pakatan??

Lucas berkata...

Janji PKR ni bikin takut, seolah olah bila PKR memerintah, apa yg dorang lakukan hanya balas dendam saja hehehe...

Sotong Kurita berkata...

yang Sam Ketot menjelajah di seluruh Sabah guna Chevrolet tu guna duit mana pula?? Sam ketot pun menabung sejak kecil macam Anwar ke??

kan bagus kalau Sam Ketot jelaskan sekali sumber dana Pakatan hingga boleh menyewa sebuah jet peribadi, beli bas, beli treler dan terbaru beli Chevrolet semata2 untuk menyebarkan fitnah di Sabah..

Lucas berkata...

Sya ingat dalam PKR ni pemimpin2nya semua bertanding2 mau buat fitnah...tengok siapa paling byk fitnah dia yg paling disukai anwar hehe..

Sotong Kurita berkata...

eloklah rakyat Malaysia tolak Pakatan Rakyat.. jika Pakatan memerintah, prosedur siasatan yang berlandaskan undang2 tidak akan digunakan.. sebaliknya, cukup sekadar sam ketot dan Rafizi sahaja yang memutuskan samada seseorang itu bersalah atau tidak..

Sotong Kurita berkata...

patutlah Anwar sebelum ini membuat kenyataan bahawa undang2 lapuk akan dihapuskan.. dengan terhapusnya semua undang2 lapuk, maka Malaysia akan menjadi satu2nya negara yang tidak ada undang2..

dengan cara ini barulah Pakatan bebas memerintah ikut suka hati Anwar Ibrahim.. boleh rasuah, boleh meliwat, boleh melanggan pelacur, dsbnya.. dan dalam masa yang sama menghukum mana2 ahli politik yang boleh menggugat kedudukan mereka atau mana2 ahli politik yang mereka benci..

Sotong Kurita berkata...

rakyat sabah tidak perlu terpengaruh dengan pembohongan pemimpin2 Pakatan Rakyat.. percayalah dengan hasil siasatan SPRM dan ICAC, bukannya kata2 yang keluar dari mulut busuk pemimpin2 Pakatan..

Sotong Kurita berkata...

hari ini pemimpin2 Pakatan terpaksa turun padang menegakkan pembohongan dan fitnah mereka setelah hasil siasatan badan pencegahan rasuah tidak memihak kepada pembohongan mereka..

Pakatan sudah tidak ada cara lain bagaimana mahu menipu rakyat selepas ICAC sendiri memutuskan tidak ada elemen rasuah berkenaan dengan kes itu.. jadi terpaksa la Pakatan menggunakan dana awam untuk membeli Chevrolet khas untuk Sam Ketot menegakkan pembohongan ke seluruh pelusuk Sabah..

Sotong Kurita berkata...

Rakyat Sabah yang mendengar pembohongan Sam Ketot patut meminta beliau dedahkan bukti2 dalam bentuk dokumen yang menunjukkan Musa Aman rasuah..

Sotong Kurita berkata...

jika benar Musa Aman rasuah, bagaimana bajet negeri Sabah jauh lebih tinggi dari negeri selangor?? sebagai negeri termaju di Malaysia, sepatutnya kerajaan selangor mengumumkan bajet yang lebih tinggi dari sabah.. mana hilangnya semua hasil mahsul negeri selangor?? habis untuk beli bas, jet, treler, chevrolet, banglo, kos guaman rafizi????

Sotong Kurita berkata...

Abdul Murad dalam Akuan Berkanun yang diikrarkan di depan Pesuruhjaya Sumpah pada 26 Oktober 1999 berkata Anwar Ibrahim mengawal 20 Akaun Induk (Master Accounts) yang diuruskan oleh kroni-kroninya membabitkan aset, saham dan wang bernilai lebih RM3 bilion..

kenapa sehingga hari ini Anwar berdiam diri dan tidak mengambil tindakan undang2 jika semua ini fitnah?? kenapa Sam Ketot dan Rafizi berdiam diri bila ketua mereka menghadapi tuduhan rasuah??

Sotong Kurita berkata...

Malah beliau (Abdul Murad - bekas Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia) mendakwa terpaksa melaksanakan arahan-arahan Anwar seperti mengatur pinjaman-pinjaman bank dalam jumlah beratus-ratus juta ringgit untuk kroni-kroni lain walaupun ini bertentangan dengan undang-undang “kerana sebagai Menteri Kewangan dia akan cincang saya jika arahan-arahan tersebut tidak dilaksanakan”.

Unknown berkata...

Datuk Musa telah pun memberikan yang terbaik kepada sabah.

Unknown berkata...

Kalau kita lihat sendiri pelbagai isu mula dibangkitkan untuk menjatukan sokongan rakyat kepada datuk Musa.

Unknown berkata...

Itu pun kalau Pakatan menang. Kalau kalah rasanya Pakatan yang akan dibawa ke mahkamah lagi.

Unknown berkata...

Jika lihat sendiri negeri yang ditadbir oleh pembangkang tidak semua pun yang baik.

Unknown berkata...

Pelbagai pembohongan telah diberikan oleh pihak PR kepada BN.

Unknown berkata...

ini menampakkan kelemahan yang dihadapi oleh pihak pembangkang.

Unknown berkata...

Pelbagai usaha dilaksanakan untuk menyelesaikan masalah Kemiskinan di Negeri Sabah ini. Untuk menyelesaikan masalah pelbagai kajian perlu dilakukan. Tidak boleh membuat keputusan terburu-buru. Setiap orang ada pilihan mereka masing-masing. Tapi kalau benar pun mahu menyokong parti sendiri teruskan saja tapi tidak perlu cuba menabur fitnah dan pelbagai khabar angin.

Unknown berkata...

Perlulah kita percaya dengan BN yang mana Kerajaan BN ini mampu memberikan yang terbaik kepada penduduk sabah.

Unknown berkata...

Ibu negeri Sabah juga merupakan destinasi untuk pelancong yang akan menyumbang kepada pertumbuhan sektor hotel dan pelancongan pada masa depan. Memang patut Kerajaan menumpukan Sabah sebagai tempat perlancongan. Sabah terletak di kawasan strategik dalam kawasan pertumbuhan Asean Timur Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia-Filipina (BIMP-EAGA).

Unknown berkata...

Jentera BN tidak boleh duduk diam lagi sekarang ini. Kerana kita dapat lihat yang mana pembangkang sekarang ini cuba untuk memutar belitkan cerita dan memberikan pelbagai khabar angin. Jadi rakyat Sabah tidak patut terpedaya dengan apa yang dikatakan oleh pihak pembangkang yang cuba memburuk-burukan apa yang telah kerajaan berikan.

Anak Sabah berkata...

Tunggulah hingga Pakatan berjaya menang Sabah dulu.

Anak Sabah berkata...

Bukan senang Pakatan Rakyat diberi mandat mentadbir Sabah, rakyat tempatan bukan mudah dipengaruhi.

Anak Sabah berkata...

Mereka mahu mengheret Musa Aman ke mahkamah atas pelbagai kesalahan penyelewengan, tapi ICAC sudah memberitahu bahawa tiada kes untuk dakwaan ini.

Anak Sabah berkata...

Tak mungkin PKR tidak tahu bahawa ICAC sudah kata tiada kes. AMK tidak memberitahu mereka?

Anak Sabah berkata...

Shamsul Iskandar Mohd Akin patut tahu, sebab ICAC menghubungi beliau untuk memberi keputusan itu.

Anak Sabah berkata...

Apakah buktinya bahawa Musa Aman yang bolot hasil kekayaan bersama kroninya?

Anak Sabah berkata...

Perlu ada bukti dalam semua hal, tak boleh tuduh sebarangan.

Anak Sabah berkata...

Hanya berasaskan dokumen yang dibangkitkan Sarawak Report tidak mencukupi kerana ia tidak terbukti oleh pihak berkuasa.

Anak Sabah berkata...

Kenyataannya ICAC dan MACC sudahpun membuat penyiasatan lanjut dan tidak mendapati apapa bukti yang kukuh untuk mengambil tindakan.

Anak Sabah berkata...

Namun begitu, pihak pembangkang masih belum dapat menerima keputusan daripada badan anti rasuah.

jsiput berkata...

Bukan senang untuk pakatan menang. Jangan terlalu confident.

mantera berkata...

apa bukti mereka nak heret Musa, ICAC sendiri pun dah buktikan Musa Aman tak bersalah.

mantera berkata...

rasanya Pakatan takkan dpt menang di Sabah, Sabah bukan tempat untuk Pakatan.

jsiput berkata...

Janji PKR tidak boleh dipercayai. semua itu perangkap untuk mendapat sokongan rakyat.

mantera berkata...

pembangkang akan cuba terus bangkitkan isu ini untuk kelirukan rakyat.

mantera berkata...

rakyat jgn mudah percaya dan terpedaya dgn cerita2 dari pembangkang.

mantera berkata...

Pakatan pun byk skandal dan penyelewengan terutama di Selangor.

mantera berkata...

jika BN kembali memerintah Selangor, pasti ramai pemimpin pembangkang akan diheret ke Mahkamah.

jsiput berkata...

im pretty sure there is a lot of deep dark secret of anwar that we the people ought to know.

Blackforest berkata...

Musa berkata pakatan pembangkang yang memerintah di empat buah negeri kini ketakutan kerajaan BN akan mengambil alih kuasa di negeri-negeri berkenaan.

Blackforest berkata...

Sekarang pembangkang datang ke Sabah berlagak umpama mengajar itik berenang. Sebenarnya rekod pencapaian kerajaan BN di Sabah jauh lebih baik. Keadaan politik di tempat mereka kini terumbang-ambing dan kucar-kacir. Misalnya di Selangor...di sana sini ada masalah termasuk masalah air.

Blackforest berkata...

Laporan yang dikeluarkan oleh portal online KLPos mengenai kecaman penduduk Klang terhadap pihak berkuasa tempatan yang gagal mengatasi masalah banjir yang berlaku di daerah itu menunjukkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor kurang prihatin dengan isu-isu yang di hadapi oleh penduduk-penduduk setempat.

Blackforest berkata...

Walaupun penduduk mendakwa Menteri Besar telah menjanjikan peruntukkan sebanyak RM5 juta untuk mengatasi masalah itu , namun pelaksanaaan dilihat kurang berkesan . Penduduk juga tertanya dimana hilangnya wang yang disalurkan oleh Menteri Besar kepada pihak berkuasa tempatan atau benarkah ada wang yang disalurkan untuk atasi masalah banjir di kawasan itu

Blackforest berkata...

Masalah banjir yang dihadapi penduduk Selangor terutama di Kajang, Klang dan Shah Alam dapat diselesaikan kalau tak disebabkan Menteri Besar yang besar dan keras kepala tak membatalkan projek Canal City yang menghubungkan Sungai Klang hingga Sungai Langat. Menteri Besar Khalid Ibrahim kata projek ini tidak memberi manfaat kepada rakyat.

Blackforest berkata...

Pakatan Rakyat menunjukkan sikap keras kepala dan masih dengan alam fantasinya dengan mengatakan bekalan air terawat mencukupi sehingga tahun 2019. Hasilnya, kini beberapa kawasan Kuala Lumpur,Hulu Langat dan Klang sering mengalami gangguan bekalan air akibat krisis air yang semakin serius di Lembah Klang.

Blackforest berkata...

Pakatan Rakyat bukan sahaja mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan malah memutar belit fakta kerana takut rakyat menolak mereka apabila tahu kedudukan isu yang sebenar.

Blackforest berkata...

Hala tuju yang ditunjukkan oleh Pakatan Rakyat di 4 buah negeri tadbiran mereka tidak dapat dipastikan hingga kini.

Blackforest berkata...

Selangor sebagai contoh, banyak pelaburan asing yang datang adalah dari pemerintahan Barisan Nasional dan ianya hanya disambung oleh Pakatan Rakyat yang kemudiannya mengatakan kemasukan pelabur asing tersebut adalah hasil usaha mereka.

Blackforest berkata...

Perlu diingat bahawa sebelum PRU12, jumlah pelabur yang masuk ke Selangor amat banyak hingga membuatkan negeri itu adalah negeri yang terkaya ditanah air. Tetapi kini jumlahnya merosot apabila kerajaan Pakatan Rakyat memerintah negeri itu semenjak tahun 2008.

Blackforest berkata...

Kelantan pula jika diperhatikan adalah negeri yang termiskin di Malaysia apa bila kerajaan PAS mengambil alih pemerintahan sejak lebih 20 tahun dahulu. Ini membuktikan bahawa pelabur asing lebih yankin dengan pemerintahan kerajaan Barisan Nasional yang lebih konsisten dan lebih bijak dalam menjadi pentadbir sesebuah negeri.

Blackforest berkata...

Baru-baru ini Nik Aziz (Menteri Besar Kelantan) menyelar kenyataan bahawa negeri itu adalah negeri paling miskin di Malaysia. Kenapa perlu Nik Aziz meneyelar kenyataan tersebut sedangkan Negeri Cik Siti Wan Kembang itu tidak ada perkembangan dari segi ekonomi serta rakyat di negeri tersebut dilihat lebih daif dari negeri-negeri lain.

Blackforest berkata...

Pakatan Rakyat juga dilihat terlalu banyak kepincangan serta perbalahan dalam kepimpinan hingga membuatkan pelabur-pelabur asing yang cuba membawa keuntungan takut sekiranya sesuatu terjadi dalam sesebuah negeri apatah lagi jika pelaburan sudah dibuat.

Blackforest berkata...

Dari segi alam sekitar pula, banyak kepincangan juga berlaku di negeri-negeri dibawah kepimpinan Pakatan Rakyat contohnya isu Ladang Rakyat serta air bersih di Kelantan, isu pasir dan sampah di Selangor semuanya masih lagi dalam keadaan membimbangkan.

Blackforest berkata...

Isu pasir di Selangor contohnya, setelah 4 tahun Pakatan rakyat memerintah negeri Selangor dilihat sudah hampir hancur dengan projek pengorekan pasir di beberapa buah tempat. Jadi dimana hala tuju Pakatan Rakyat yang dilihat selama mereka memerintah?

Blackforest berkata...

"Pembangkang juga menabur pelbagai janji yang tidak masuk akal. Saya sebagai Menteri Kewangan Negeri tahu Malaysia akan muflis jika semua diberi secara percuma. Ini satu pembohongan besar pembangkang...ini tidak betul." -Musa Aman

John Winchester berkata...

Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Nordin mengesahkan beliau menjadi saksi wujudnya perjanjian sulit Pakatan Rakyat pada 18 Disember 2009 untuk membuang perjuangan hudud dan Negara Islam yang menjadi tunggak PAS.

Blackforest berkata...

Heboh di dalam alam siber berkenaan ceramah Anwar di Ampang di mana beliau terus menabur janji-janji manis yang tidak masuk akal. Harga minyak turun, mansuh PTPTN dan berbagai-bagai lagi janji manis yang akan ditunaikan secara serta-merta iaitu dalam masa 24 jam setelah mengambil-alih kuasa.

John Winchester berkata...

PAS sendiri sanggup korbankan perjuangannya..Pada 18 Disember 2009, secara sedar, pimpinan PAS menandatangani perjanjian persefahaman pakatan DAP dan PAS, jika membentuk kerajaan, Negara Islam, hudud, Qisas dan takzir tak ada dalam agenda

John Winchester berkata...

Zulkifli melihat PAS berbohong kepada ahli-ahlinya, apabila mendakwa parti itu masih meneruskan agenda hudud dan Negara Islam, sedangkan telah menandatangani perjanjian dengan rakan sekutu PR untuk menggugurkan kedua-dua asas perjuangan itu.

John Winchester berkata...

Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Nordin antara orang yang menyaksikan perjanjian tersebut. Saya tahulah tentang perkara itu. Bahkan ini dikuatkan lagi dengan kenyataan Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang yang berulang kali mengatakan bahawa persepakatan antara PAS, DAP dan PKR tidak termasuk agenda Islam dan perlaksanaan undang-undang jenayah Islam

Blackforest berkata...

Anwar bercakap seolah-olah beliau berada dalam alam fantasi, di sebuah negara olok-olok ala Beringin Rendang dalam cerita fantasi P.Ramlee. Jika Anwar bukan bergurau, beliau tentunya benar-benar benak kerana membayangkan begitu mudahnya untuk menurunkan harga minyak dan menukar sebarang keputusan atau undang-undang yang berkaitan dengan kewangan negara tanpa mengkaji dan membincangkannya.

John Winchester berkata...

Kepimpinan PAS perlu dedahkan kepada ahli akar umbi bahawa di dalam Pakatan Pembangkang bahawa hudud dan negara Islam tidak ada dalam agenda sekiranya Pakatan Pembangkang memenangi PRU yang akan datang ini

Blackforest berkata...

apa yang membuatkan kita lebih ‘cuak’ dengan Anwar ialah apabila beliau memberi masa yang tepat iaitu jam 2.30 petang untuk membuat mengumumkan kejayaannya menawan Putrajaya. Kata beliau, “Jam 2.30 petang, saya akan hubungi Tan Sri SPR, (dan berkata) Tan Sri, saya dah dapat keputusan. Saya bagi peluang setengah jam, umum cara teratur dan telus. Kalau tidak, kita ambil tindakan serta-merta kepada seluruh pihak SPR,”

Blackforest berkata...

Musa turut mempersoalkan :"Kalau semua diberikan percuma, mana untuk pembangunan? Sebagai contoh, di Sabah sahaja kerajaan negeri membayar emolumen atau gaji penjawat awam negeri sekitar RM700 juta setahun."

Sotong Kurita berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Sotong Kurita berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Sotong Kurita berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Sotong Kurita berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Sotong Kurita berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

Berbekalkan dokumen-dokumen kes saman Hong Leong Finance Bhd. (Hong Leong Finance) dengan Low Thiam Hoe dan kes saman balas oleh Thiam Hoe terhadap Hong Leong, LHG Capital Markets Sdn Bhd dan Seow Lun Hoo, blogger Raja Petra Kamarudin (RPK) membongkar satu lagi operasi gelap yang mengaitkan nama Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama taikun Tan Sri Quek Leng Chan.

kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

“Pada tahun 1993, ketika Anwar mengambil alih jawatan Timbalan Perdana Menteri selepas menyingkirkan Ghafar Baba ramai berpendapat inilah salah satu pemilihan UMNO yang paling terkotor. Sesetengah berpendapat sebanyak RM200 juta telah dibelanjakan untuk menggulingkan Ghaffar – permulaan ‘politik wang’ yang menjadi barah dalam UMNO, ‘budaya hitam’ yang UMNO terpaksa bergelut sampai sekarang.

kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

“Walau bagiamanapun, apa sahaja angka, ia adalah dalam angka beratus-ratus juta. Namun, ramai yang tidak tahu, dan topik utama perdebatan : Dari mana Anwar mendapatkan sumber kewangan tersebut ?”

kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

RPK mendedahkan sebagai Menteri Kewangan, Anwar dikelilingi taikon-taikon Cina yang saling bersaing antara satu sama lain, antaranya Tan Sri Dato Vincent Tan Chee Yiou, Tan Sri Dato Khoo Kay Peng dan Tan Sri Quek Leng Chan.

Khoo Kay Peng adalah pemilik Kwong Lee Bank Berhad yang kemudiannya ditukar nama kepada Malayan United Bank Berhad (MUI Bank).


kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

“Pada mulanya, seorang taikon perniagaan Cina, Tan Sri Dato Vincent Tan Chee Yioun, melalui Berjaya Corporation, telah membuat tawaran untuk membeli bank itu (MUI Bank). Terdapat khabar angin mengatakan bahawa Khoo Kay Peng tidak berminat untuk menjual banknya tetapi ditekan untuk berbuat demikian.

“Bisik-bisik politik menyebut pada masa itu Vincent Tan telah diberitahu supaya ‘berundur sebab Anwar mahukan bank itu’. Sebagai hamba yang taat, Vincent Tan berundur untuk memberi ruang kepada Quek Leng Chan mengambil alih bank itu.


kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

“Tetapi Vincent Tan tidak berundur dengan tangan kosong. Sebagai pampasan, beliau telah dibenarkan menjalankan ‘cabutan bertuah’ Sports Toto, projek kroni Anwar yang juga rakan tenisnya, S. Nallakaruppan. Cabutan bertuah Sports Toto adalah pendapatan lumayan aliran wang tunai yang mencukupi untuk menampung ‘dana pemilihan’ UMNO. Dikatakan bahawa inilah permulaan hubungan antara Anwar dan Nalla, aliran tunai cabutan bertuah (Sports Toto)”

kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

Menurutnya, pada 24 Mac 1997, satu pinjaman bersindiket berjumlah RM420 juta telah diperolehi di bawah lapan orang penama, yang kesemuanya bertindak sebagai ‘calon’ untuk orang-orang tertentu – RM420 juta adalah jumlah pinjaman asal dengan tambahan RM25 juta yang diberikan kepada Faiz Abdullah untuk menampung faedah tertunggak.

Pemberi pinjaman sindiket tersebut adalah Hong Leong Finance, Sime Bank Berhad, BSN Commercial Bank (Malaysia) Berhad dan DCB Bank Berhad.

Manakala pemudahcara pinjaman tersebut adalah Hong Leong Finance Berhad dan HLG Capital Markets Sdn Bhd.


kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

“Wang RM420 juta telah diluluskanr tetapi pengambilalihan KBB tidak pernah berlaku. Jadi apa yang berlaku kepada wang tersebut ? “, soal RPK.

Menurutnya, Anwar yang bercita-cita mahu menumbangkan Tun Dr Mahathir Mohamad perlu menyingkirkan Ghaffar Baba terlebih dahulu, jika belanja RM200 juta untuk menumbangkan Ghaffar, maka kos yang lebih besar perlu diperolehi untuk menumbangkan Dr Mahathir.


kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

Kata RPK, hanya dengan ‘wang rakyat’ dan kroni-kroninya merupakan jalan terbaik Anwar menumbangkan Dr Mahathir, maka tidak hairan, Anwar memperkayakan kroni-kroninya termasuk Tong Kooi Ong, Chan Ah Chye, TK Lim, Kamaruddin Jaafar, Ishak Ismail dan lain-lain.

“Seorang individu yang bertaruh besar bahawa Anwar akan menjadi Perdana Menteri selepas menyingkirkan Dr Mahathir adalah Quek Leng Chan. Individu yang sama yang mendapat kedudukan di bank di bawah pemerhatian Anwar.


kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

Pendedahan RPK berdasarkan dokumen-dokumen mahkamah itu merupakan tip of the iceberg daripada pendedahan bekas Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Datuk Abdul Murad Khalid pada Oktober 1999.

Abdul Murad dalam Akuan Berkanun yang diikrarkan di depan Pesuruhjaya Sumpah di sini pada 26 Oktober 1999 berkata Anwar Ibrahim mengawal 20 Akaun Induk (Master Accounts) yang diuruskan oleh kroni-kroninya membabitkan aset, saham dan wang bernilai lebih RM3 bilion.


kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

Abdul Murad, membacakan Akuan Berkanun beliau itu pada sidang akhbar yang diadakan di Hotel Grand Olimpic dengan nada kesal mengakui bahawa beliau juga ialah salah seorang kroni yang menguruskan akaun induk milik Anwar.

Bagaimanapun, beliau mendakwa terpaksa melaksanakan arahan-arahan Anwar seperti mengatur pinjaman-pinjaman bank dalam jumlah beratus-ratus juta ringgit untuk kroni-kroni lain walaupun ini bertentangan dengan undang-undang “kerana sebagai Menteri Kewangan dia akan cincang saya jika arahan-arahan tersebut tidak dilaksanakan”.


kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

Beliau juga mengaku memperkenalkan seorang lelaki Cina bernama Tong Kooi Ong juga terlibat dalam memberi bantuan kewangan kepada Anwar.

Tong ialah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Phileo Allied Berhad, sebuah syarikat yang tersenarai di papan utama BSKL. Phileo Allied Bank berada di bawah kawalan Tong.

Anwar mengarahkan Tong supaya mengambil Shamsidar Taharin dan seorang lagi yang bernama Rahman bekerja dengan banknya.

Shamsidar ialah isteri kepada Azmin Ali, bekas Setiausaha Sulit kepada Anwar.


kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

Kata Abdul Murad: “Adalah diketahui dengan meluas bahawa Shamsidar dibayar gaji yang tinggi dan disediakan dengan sebuah kereta dan pemandu dan pada kebanyakan masa dia tidak perlu pergi bekerja.”

Pengakuan bersumpah itu juga menyebut Anwar mengarahkan Abdul Murad membantu kumpulan bekas Ketua Pengarang Berita Harian, Datuk Nazri Abdullah untuk mengambil alih Kumpulan New Straits Times daripada Renong.


kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

“Saya mendapatkan Kumpulan Hong Leong untuk menstrukturkan urus niaga itu. Saya bercakap dengan Seow Lun Hoo dan Quek Leng Chan dari Hong Leong. Mereka mencadangkan supaya kumpulan Datuk Nazri menggunakan MRCB sebagai saluran untuk mengambil alih saham New Straits Times.

“Saya kemudian bercakap dengan Maybank untuk mengatur pinjaman kepada Nazri bagi membeli MRCB dan satu lagi pinjaman untuk membeli NST.”


kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Sotong Kurita berkata...

Skandal RM445 Juta : Anwar, Taikun Quek & Warlord Kroni

Beliau juga telah diarahkan oleh Anwar untuk membantu Faiz Abdullah, seorang penulis teks ucapan Anwar yang juga salah seorang peguam bekas Timbalan Perdana Menteri itu, untuk mendapatkan pinjaman bank berjumlah lebih RM400 juta untuk membeli Kewangan Usaha Bersatu Berhad (KUBB).

Pada masa itu KUBB dimiliki oleh Idris Hydraulic Berhad. Skim itu melibatkan penggunaan Arus Murni Berhad yang sebelum itu dikenali sebagai Timuran Berhad, sebuah syarikat yang disenaraikan di papan utama BSKL sebagai syarikat pemegang.


kenapa Sam Ketot diam bila ketuanya terlibat dengan sakndal rasuah besar2an?

Eli Ja berkata...

Pihak kerajaan sememangnya sedar dan prihatin untuk menangani gejala kemiskinan yang dihadapi oleh rakyat. Sehubungan itu, pihak kerajaan telah menyediakan pelbagai program pembangunan sosioekonomi khasnya yang melibatkan Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR) Rakyat Termiskin atau Miskin di seluruh negara.

Eli Ja berkata...

Ketua Isi Rumah yang telah dikenalpasti sebagai miskin adalah layak untuk menerima bantuan seperti pembaikian dan pembinaan rumah rakyat termiskin. Begitu juga dengan Ahli Isi Rumah (AIR) miskin, mereka juga akan diberikan bantuan oleh Kerajaan berupa bantuan buku-buku teks, bayaran yuran sekolah, pakaian seragam sekolah, susu dan makanan.

Eli Ja berkata...

Peluang-peluang untuk rakyat mengubah taraf hidup sememangnya telah disediakan oleh kerajaan. Namun, ini tertakluk kepada keupayaan rakyat untuk merebut dan menggunakan sepenuhnya peluang berkenaan. Dalam hal ini, kerajaan melalui agensi-agensinya telah menyediakan banyak program-program yang berfaedah yang boleh meningkatkan taraf hidup rakyat. Misalnya peluang mendapatkan pinjaman daripada Yayasan Usaha Maju serta bantuan Jabatan Pertanian kepada petani yang ingin melibatkan diri dalam kegiatan pertanian secara komersial.

Eli Ja berkata...

Selain itu, Jabatan Perikanan juga menyediakan bantuan untuk rakyat yang ingin menceburi sektor perikanan dan akuakultur. Demikian juga dengan Jabatan Haiwan yang menyediakan bantuan untuk kegiatan penternakan itik, ayam, kambing dan lain-lain. Di samping itu, Kerajaan Barisan Nasional Negeri melalui Kementerian Perkhidmatan Sosial juga telah menyediakan bantuan kepada golongan veteran melalui program Bantuan Orang Tua dan Bantuan Awamnya.

Eli Ja berkata...

Semua program berkenaan merupakan di antara langkah-langkah strategik Kerajaan Barisan Nasional Sabah untuk menangani gejala kemiskinan, di samping untuk menjanakan pemikiran rakyat agar mengamalkan sikap berdikari. Oleh itu, program-program dan bantuan-bantuan yang disediakan oleh kerajaan negeri ini adalah bertujuan untuk "mengajar rakyat bagaimana untuk menangkap ikan agar mampu memperolehi makanan sepanjang masa dan bukannya untuk memberikan ikan kepada rakyat untuk dimakan pada hari itu sahaja."

Eli Ja berkata...

Budaya hidup berdikari di rakyat juga merupakan di antara prasyarat bagi mewujudkan satu negara bangsa yang maju, berdaya saing dan berilmu menjelang tahun 2020. Ini kerana matlamat kerajaan ialah apabila tiba tahun 2020 nanti, setiap rakyat akan mampu berdikari untuk merebut peluang-peluang yang boleh meningkatkan kualiti hidup mereka, seterusnya membolehkan mereka untuk mempunyai kedudukan sosioekonomi yang mamtap.

Eli Ja berkata...

Kejayaan sesebuah negara itu sememangnya bergantung kepada kualiti sumber manusia di negara berkenaan. Sehubungan itu, Kerajaan memerlukan sumber manusia yang berdikari dan berilmu untuk menjanakan proses pembangunan negara kita. Oleh itu, rakyat khasnya para ibu bapa perlu meniitikberatkan pendidikan anak-anak demi kesejahteraan hidup mereka pada masa hadapan. Pendidikan adalah harta yang paling penting. Dengan pendidikan kita boleh bersaing dengan orang lain dalam apa juga bidang kerjaya dan ilmu.

Eli Ja berkata...

Dalam hal ini, Kerajaan Barisan Nasional Negeri juga telah menjadikan aktiviti pendidikan sebagai satu daripada langkah strategik untuk menangani gejala kemiskinan di Sabah. Bagi memastikan setiap rakyat beroleh pendidikan, pelbagai program pendidikan serta pembinaan kemudahan-kemudahan asas yang boleh menjanakan program pendidikan di Sabah akan terus dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri, walaupun negeri Sabah turut dilanda kegawatan ekonomi.

Eli Ja berkata...

Kemiskinan dan kemunduran sememangnya tidak mudah dihapuskan dengan sekelip mata. Oleh itu, marilah kita bersama-sama berganding-bahu dan bersikap responsif terhadap sebarang program pembangunan kerajaan demi kepentingan generasi kita pada masa akan datang.

Star berkata...

taktik PKR sangat dahsyat! mereka langsung tidak megenal budi atas segala usaha yang telah dilakukan oleh Musa Aman dalam tempoh hampir 10 tahun ini.

Mungkin, PKR2 ini hanya makan duit kerajaan. kalau kena bgi BRM mungkin no1. mengutuk Musa Aman pm no1 jg.

Star berkata...

BORNEO BULLET : Datuk Musa Aman terus memimpin negeri Sabah

Star berkata...

Sepanjang tempoh lima dekad sejak 1963, hanya ada tiga orang pemimpin di Sabah yang berjaya memegang jawatan Ketua Menteri Sabah bagi tempoh yang lama. Antara pemimpin-pemimpin itu ialah Tan Sri Harris Salleh, Tan Sri Pairin Kitingan dan Datuk Seri Musa Haji Aman. Secara kebetulan, ketiga-tiga pemimpin ini telah dan sedang memegang jawatan tersebut bagi tempoh 9 tahu

Tanpa Nama berkata...

Untuk membasmi kemiskinan dan sekaligus merangsang ekonomi Sabah, Kerajaan Negeri akan memberikan penekanan kepada bidang-bidang berikut:

Membangunkan kawasan luar bandar melalui pelaksanaan Pelan Strategik Pembangunan Luar Bandar Sabah. Langkah ini akan melibatkan usaha untuk meningkatkan pengeluaran makanan dan merangsang pertumbuhan industri pemakanan. Untuk tujuan ini, Kerajaan Negeri akan mengenalpasti beberapa kawasan sesuai untuk dimajukan bagi pengeluaran makanan, seperti beras, gandum, buah-buahan, ternakan dan sayur-sayuran.

Star berkata...

Bermakna sepanjang tempoh lima dekad ini belum ada Ketua Menteri Sabah yang berjaya melepasi tempoh 10 tahun. Ramai pihak yang menjangkakan bahawa Datuk Musa Aman akan memecahkan rekod pemerintahan paling lama atau melepasi tempoh 10 tahun bagi kerajaan negeri Sabah.

Tanpa Nama berkata...

Di samping itu, usaha juga akan ditingkatkan untuk menambah bilangan dan keupayaan usahawan luarbandar terutamanya dari kalangan kaum Bumiputera. Untuk itu, Kerajaan Negeri telah menubuhkan Institut Perusahaan Kecil Dan Sederhana Sabah sebagai pemangkin kepada usaha untuk melahirkan lebih banyak lagi usahawan yang berdaya-saing dan berdaya-tahan, terutamanya dari kalangan kaum bumiputera. Kerajaan Negeri juga akan meningkatkan penyertaan sektor swasta, termasuk syarikat-syarikat milik kerajaan dalam pembangunan luar bandar, seperti Sawit Kinabalu Bhd, Suria Capital Berhad, Felcra Bhd dan lain-lain lagi.

Tanpa Nama berkata...

Selain dari itu, tahap perlaksanaan program perumahan kos rendah akan dipertingkatkan lagi. Selain daripada berupaya untuk mengatasi masalah perumahan dari kalangan masyarakat yang berpendapatan rendah dan sekaligus masalah setinggan, usaha ini juga boleh merangsang pembangunan ekonomi dan justeru itu menyumbang kearah usaha pemulihan ekonomi negara.

Star berkata...

Bagi BB, tidak mustahil Datuk Musa mampu terus memimpin negeri ini untuk beberapa penggal lagi berdasarkan reputasi cemerlang pemerintahan beliau sejak mengambil-alih tapuk pemerintahan negeri Sabah. Walaupun ada segelintir rakyat di negeri ini yang kurang berpuas hati dengan hasil pimpinan beliau, namun situasi itu bukan ditahap yang kritikal melainkan sekadar "disensasikan" oleh pihak tertentu yang berkepentingan.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan akan juga berusaha meningkatkan pembangunan sektor pelancongan. Ini adalah amat bertepatan sekali memandangkan keindahan alam semulajadi negeri Sabah dan keunikan penduduk pelbagai budaya. Kejatuhan nilai ringgit dan infrastruktur pelancongan yang baik termasuk pusat rekreasi dan peranginan bertaraf dunia yang sedia ada menyebabkan sektor ini amat berpotensi untuk digerakkan tanpa memerlukan pelaburan kewangan yang besar.

Star berkata...

Walaupun pembangunan di negeri ini masih tidak setanding dengan negeri-negeri lain di Semenanjung, malah masih wujud masalah-masalah seperti kemiskinan dan kedaifan infrastruktur, namun itu bukanlah alasan kukuh untuk mempertikaikan kemampuan pimpinan Datuk Musa Aman kerana penduduk di setiap kawasan mempunyai Wakil Rakyat mereka sendiri yang lebih tepat untuk dpersalahkan. Dan yang paling penting sekali ialah pembangunan atau transformasi yang hendak dilaksanakan oleh kerajaan adalah satu proses yang berterusan, bukannya mengikut penggal lima tahun.
Mengurus pulau Borneo, yang mana saiznya seluas Scotland yang hampir tiga suku adalah kawasan luar bandar dan kaya dengan sumber semulajadi, merupakan satu tugas yang sukar. Sabah dibahagikan kepada 33 daerah dengan saiz geografinya berbeza untuk memudahkan pentadbirannya. Daerah terbesar Sabah seluas 10,000 kilometer persegi ialah Tongod di timur Sabah, lebih besar dari negeri terkaya iaitu Selangor. Fakta ini sepatutnya cukup untuk memberikan gambaran bahawa Datuk Musa Aman sedang memikul tangungjawab berlipat kali ganda dari Ketua Menteri bagi negeri-negeri di Semenanjung. Dalam kata lain, Datuk Musa Aman sedang mengurus tadbir sebuah kawasan yang sepatutnya layak diurus tadbir oleh lima atau lebih Ketua Menteri.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan Negeri akan membangunkan kawasan hidupan liar sebagai kawasan tarikan pelancong dan penyelidikan. Usaha juga akan dibuat untuk meningkatkan penyertaan masyarakat tempatan, terutamanya penduduk luar bandar dalam industri pelancongan, seperti pengeluaran kraftangan, cenderamata dan ubat-ubatan tradisional. Produk-produk pelancongan baru, seperti pelancongan kesihatan (health tourism), pelancongan pendidikan (educational tourism) pelancongan sukan juga akan diterokai untuk memaksimakan daya tarikan Sabah sebagai salah satu dari pusat pelancongan utama di rantau BIMP-EAGA.

Star berkata...

Walau bagaimanapun, keluasan negeri Sabah bukan menjadi penghalang kepada Datuk Musa Aman untuk membuktikan kemampuan beliau dalam memajukan negeri ini. Buktinya, rezab kewangan Kerajaan Sabah telah berjaya dilonjakkan kepada lebih RM4 bilion sehingga mendorong Ketua Audit Negara untuk mengiktiraf pengurusan kewangan Sabah sebagai antara yang terbaik di Malaysia. Selain itu, kerajaan negeri pimpinan Datuk Musa Aman juga berjaya menarik ramai pelancong dan pelabur yang akhirnya mendorong kepada pelaksanaan pelbagai projek-projek pembangunan di negeri ini.

Mungkin disebabkan reputasi cemerlang Datuk Musa Aman, ramai pihak terutamanya pemimpin-pemimpin pembangkang cuba untuk menjatuhkan beliau dengan apa jua cara, sekalipun terpaksa bersekongkol dengan orang luar yang berpotensi menjahanamkan ekonomi negeri Sabah. Berlainan pula dengan pandangan BB, reputasi cemerlang Datuk Musa Aman ini akan membantu beliau memecahkan rekod pemerintahan paling lama di negeri ini.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan Negeri akan memanfaatkan sepenuhnya langkah Kerajaan Persekutuan untuk menggalakkan penerbangan terus ke Sabah khasnya dan ke Malaysia 'amnya melalui penerbangan 'charter flights' atau sewa khas.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan Negeri sentiasa menyusun dan mengkaji semula arah haluan sektor perhutanan supaya ianya mampu berdaya tahan di samping dapat menyumbang ke arah usaha pemuliharaan dan pemeliharaan alam sekitar.

Tanpa Nama berkata...

Para pengusaha sektor perhutanan telah digesa supaya menerokai industri perhutanan baru yang berpotensi seperti pengeluaran dan pemprosesan produk hutan selain dari kayu atau 'non-timber forest product'. Sabah mempunyai sumber hutan yang amat kaya dengan 'biodiversity' dan berpotensi untuk menghasilkan pelbagai herba, produk farmaseutikal dan kosmetik.

Tanpa Nama berkata...

Selain dari itu, para pengusaha juga harus menerokai bidang pembuatan perabot dengan lebih aggresif lagi. Dalam jangka panjang, bahan-bahan mentah bagi kegunaan industri pembuatan perabot seperti kayu, rotan dan bambu perlu dibekalkan melalui ladang-ladang perhutanan.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan Negeri juga telah melipatgandakan usaha untuk membanteras pembalakan haram dan menentukan supaya kegiatan pembalakan dilaksanakan secara sistematik mengikut garis panduan ITTO untuk menentukan supaya sumber-sumber hutan dapat dihasilkan secara berkekalan. Untuk tujuan tersebut diatas, Kerajaan Negeri telah menubuhkan One Stop Licensing Centre.

unknown berkata...

I never heard of such thing here.

Unknown berkata...

“We need to increase the facilities which we are doing where every state has surgeons as well as operation theatres to do heart surgeries…so this is progress,” Dr Mahathir said, referring to progress which the National Heart Institute (IJN) has made in a short span of 20 years.

Dr Mahathir was speaking at a press conference after presenting a talk at the 22nd Annual Congress of the Association of Thoracic and Cardiovascular Surgeons of Asia (ATCSA) in conjunction with the 15th Annual Scientific Meeting of the Malaysian Association for Thoracic and Cardiovascular Surgery and 20th anniversary of IJN.

Unknown berkata...

He inspired the establishment of IJN after undergoing a coronary artery bypass surgery at the Kuala Lumpur General Hospital (KLGH) in 1989 while still in office.

Impressed with the equipment available at IJN which had made surgeries easier, Dr Mahathir said the capabilities of its surgeons were at par with those in developed countries.

Unknown berkata...


He also said IJN was most preferred by physician trainees from Japan, Brunei, Indonesia, Pakistan, Sudan, Vietnam and Yemen.

The IJN performs 4,000 surgeries annually, receives 130,000 outpatients and conducts 10,000 cardiology treatment procedures.

The Congress yesterday was opened by Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman. Also present were Deputy Chief Minister Datuk Yahya Hussin and IJN deputy chief executive Dato’ Dr Mohd Azhami Yakub.

Unknown berkata...


And, he also said currently, four Malaysian patients were using the compact mechanical heart device and that the country had been recognised as the first to use this device in Asia.

Dr Mohd Ezani said in terms of heart surgery and technology, Malaysia has now reached a level that could compete with other countries in the world.

Unknown berkata...


He also said IJN had developed the compact mechanical heart device which could be put inside the body unlike before where patients have to lug around with a nine-kilo device on the floor.

Meanwhile, ATCSA president Dr Mohd Ezani Taib who is also IJN cardiothoracic surgeon consultant said the institute had served and trained up heart specialists in Sabah over the past 12 years.

Unknown berkata...

Now only Teregganu and Perlis, he said still did not have a heart centre and that IJN and the Ministry of Health were looking into the matter.

“Even doctors from overseas are queuing up to come to IJN to learn from us,” Dr Mahathir said.

Unknown berkata...

He said Malaysia was fortunate to have IJN which has contributed a lot to the people’s health and uplifted the country’s image internationally.

The IJN which celebrated its 20th anniversary in September had become increasingly relevant in medical treatment with a wide range of the latest equipment comparable to foreign countries.

Unknown berkata...

Dr Mahathir also admitted he never thought IJN would reach this level in just 20 years, especially the kind of equipment they were introducing.

“For IJN to expand within 20 years in providing facilities and training doctors so that all the states in Malaysia can have their own heart centre is also something that was not expected.”

Unknown berkata...

Dr Mahathir opted to have his bypass done in Malaysia and placed his trust (and life) in the hands of a team of Malaysian specialists although he knew at that time the facilities at KLGH was still lacking.

“That was because I want to make myself an example for others to emulate. So I have to go ahead. I am proud because last time we only had a normal operation theatre for heart surgery. IJN now has a cardiac surgery centre including Sabah,” he said.

unknown berkata...

With 80 per cent of the population involved in farming, Sabah’s future revolves around agriculture.

unknown berkata...

Adakah ini menunjukkan bahawa kaum pembangkang ingin juga memancing undi?

unknown berkata...

Pakatan, you should just stop bluffing around. 

unknown berkata...

Musa a key driver of economic growth

unknown berkata...

Musa's focus has always been the state's economy, building infrastructure and public amenities, improving education facilities, managing concerns relating to illegal immigrants and helping the poor and needy, particularly the natives, who make up 25 per cent of Sabah's population and are traditional BN supporters.

unknown berkata...

The politics of development is still a major factor in BN's success, especially in Kadasandusun and Murut areas

unknown berkata...

The state government is committed to spending RM4.04 billion on development programmes this year, the largest amount in the state's 48-year history.

unknown berkata...

Apa pun yang terjadi, kerajaan tetap akan membantu kita merealisasikan impian.

unknown berkata...

Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman is all out to improve the livelihoods of the people, both in urban and rural areas.

unknown berkata...

Sabah politicians, whether from Barisan Nasional component parties or the opposition, put state affairs above all else.

unknown berkata...

Many Sabah issues are also misunderstood by outsiders, so much so that when Sabah BN lawmakers made demands in Parliament for what they say would benefit the people back home, they were seen to be acting for the opposition by their Peninsular Malaysia colleagues.

unknown berkata...

Musa, as leader of Umno and BN in Sabah, has taken commendable measures to keep state-federal relations cordial, gaining the respect of Putrajaya.

unknown berkata...

If that so, I bet Rafizi will be dragged by Anwar to court for defamation.

unknown berkata...

Musa's focus has always been the state's economy, building infrastructure and public amenities, improving education facilities, managing concerns relating to illegal immigrants and helping the poor and needy, particularly the natives, who make up 25 per cent of Sabah's population and are traditional BN supporters.

unknown berkata...

The RM13 billion plus figure however has not taken into account the investment from the Oil and Gas industry meaning that the outlook for Sabah is very positive,

unknown berkata...

RM13 billion figure is not just in terms of industrial figures as there is also huge investment in the agro sector like the one in Semporna, a RM2 million investment in the agro-based industry namely cultivating of lobster announced recently by Chief Minister Datuk Seri Musa Aman.

Kris Jr berkata...

Masing masing berebut meraih sokongan untuk mendapatkan undi sebanyak mungkin.

Kris Jr berkata...

Tindakan mendaftar ahli hantu untuk memberi undi kepada pemimpin didalam PKR bukan saja berlaku di cabang Taiping,malah diberitakan hampir kesemua cabang PKR banyak mengunakan khidmat hantu untuk memberi undi.


Kris Jr berkata...

ahli PAS menjadi pengundi hantu pada pemilihan PKR, kebarangkalian yang besar ketika muktamar pihak khawarij PAS pasti mengunakan taktik yang sama mengunakan pengundi hantu dari PKR untuk memberi undi kepada calon mereka.


Kris Jr berkata...

ahli PAS dan DAP tiba tiba menjadi ahli PKR,mereka berkongsi maklumat keahlian,justeru data nama dan alamat digunakan untuk mewujudkan ranting oleh ketua cabang agar hasrat mendapat pencalonan dan undian menjadi kenyataan.


Kris Jr berkata...

Kempen ketika ini sudah menjadi makin panas,apabila diberitakan sudah ada calon yang menabur wang dan menjemput menghadiri jamuan makan

unknown berkata...

Pembangunan dalam sektor pelancongan turut memberi impak kepada Sabah.

Unknown berkata...

Absurd and stupid.

Unknown berkata...

What court are you telling me now?

Unknown berkata...

Sabah Umno has brushed off claims of a shake-up in the party and that its strongman Musa Aman could well be on the way out ahead of the crucial general election.

Unknown berkata...

Musa is doing an excellent job leading the party and the state government and the prime minister himself has complimented Musa’s leadership

Unknown berkata...

Sabah Umno and BN are fully behind Musa to continue leading the state

Unknown berkata...

Do you think Pakatan will win in Sabah?

zam berkata...

saya tidak fikir yang PR boleh menang di Sabah kerana sudah terlalu banyak pembangkang di Sabah.

zam berkata...

jelajah yang dibuat oleh PKR ini siapa pula yang menajanya?

zam berkata...

isu Talam corp di Selangor masih lagi belum selesai, itu juga harus diberikan perhatian oleh PR.

zam berkata...

selain itu janji yg kononnya PR memberikan air percuma kepada rakyat Selangor masih lagi belum dipenuhi.

zam berkata...

pembangkang di Sabah juga tidak bersatu dan ini menyukarkan mereka untuk menang.

Tanpa Nama berkata...

Pakatan Rakyat leaders are also involved in scandals.

Tanpa Nama berkata...

Azmin Ali alone have a lot of scandal surrounding him but Anwar Ibrahim never utter a word.

Tanpa Nama berkata...

Allegedly, Vincent Tan has been paying Azmin Ali RM15,000 per month, the ACA has gotten enough evidence to charge him.

Tanpa Nama berkata...

But Anwar Ibrahim as the DOM at the time told ACA to close case and bury the file.

Tanpa Nama berkata...

Anwar Ibrahim has abuse his power to protect his own crony.

Tanpa Nama berkata...

I hope the MACC will dig up the file for closer inspection on Azmin Ali's case, if they can urge for investigation, so can we.

Tanpa Nama berkata...

ACA had gathered enough evidence to arrest and prosecute Azmin Ali for corruption involving millions of Ringgit, if it weren't for Anwar Ibrahim's orders to NFA the case.

Tanpa Nama berkata...

The file remained buried all this while until an Ex-MACC member reveal this to RPK.

TuhauBam berkata...

Anwar bangga rezab Selangor naik tetapi apa guna naik kalau (urusan) sampah pun tidak boleh kutip

TuhauBam berkata...

Khairy turut menyentuh janji-janji pembangkang yang gagal dilaksanakan khususnya di Selangor, termasuk janji memberikan elaun khas kepada wanita tidak bekerja.

TuhauBam berkata...

Masalahnya ada yang kata manifesto (pilihan raya) bukan janji. BN masih lagi membiayai dan membantu rakyat di negeri-negeri pembangkang kerana kerajaan BN bertanggungjawab dan tidak mahu rakyat ketinggalan disebabkan pemerintahan pembangkang

TuhauBam berkata...

Hari pertama sesi perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2013 itu hampir mencetuskan kekecohan apabila anggota parlimen pembangkang mempertikai tindakan Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengehadkan masa perbahasan bagi Ketua Pembangkang.

TuhauBam berkata...

Pandikar Amin menolak dakwaan itu dengan berkata beliau selama ini telah berlaku adil kepada kedua-dua pihak yang diberi peruntukan masa bersesuaian untuk berhujah.

TuhauBam berkata...

Pandikar Amin menolak dakwaan itu dengan berkata beliau selama ini telah berlaku adil kepada kedua-dua pihak yang diberi peruntukan masa bersesuaian untuk berhujah.

TuhauBam berkata...

Dalam keghairahan pembangkang menabur janji bagi menarik sokongan menerusi potongan cukai, menurunkan harga bahan bakar, menghapuskan pinjaman PTPTN, menyediakan pendidikan tinggi percuma, sedar-sedar kosnya sudah mencecah hampir RM200 bilion, jumlah yang boleh membankrapkan negara.

TuhauBam berkata...

Sejak menghadapi pilihan raya umum 2008, pembangkang juga turut berjanji mahu mengambil alih konsesi lebuh raya dan menghapuskan tol; menaikkan royalti minyak untuk Sabah dan Sarawak sebanyak 20 peratus; menurunkan harga kereta menerusi penurunan cukai import, dan pemberian tunai bagi memastikan pendapatan isi rumah minimum RM4,000.

TuhauBam berkata...

Ramai masih ingat forum debat yang dianjurkan antara Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelang PRU 2008 dengan Menteri Penerangan ketika itu Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, berikutan Anwar mendabik dada boleh menurunkan harga minyak sebaik sahaja menjadi kerajaan persekutuan.

TuhauBam berkata...

Selain dakwaan Anwar yang beliau dapat menampung subsidi minyak lebih tinggi dengan menyekat pembaziran dan ketirisan, tiada pelan terperinci dikemukakan bagaimana beliau hendak menepati janji-janjinya termasuk menurunkan harga minyak.

azman berkata...

isu ini digunakan oleh PKR untuk meraih sokongan politik.

azman berkata...

mereka yang membuat tuduhan selama ini hanya menuduh tapi tiada bukti.

azman berkata...

sebaiknya PKR menjawab isu yang melibatkan pemimpin mereka seperti isu bas mewah dan jet peribadi.

jackie berkata...

Janji PKR tidak boleh pakai, janji terang bulan.