Rabu, 7 November 2012

Lagi kemelut pertukaran guru J-Qaf

J-QAF Senior,

Saya dan rakan-rakan ingin mohon bantuan dan pencerahan atas masalah kegagalan kami berpindah ke Semenanjung  setelah lapan tahun berkhidmat di Sarawak. Kami amat kesal dengan birokrasi ini dan juga alasan-alasan yang sering diberikan oleh PPD, JPN & KPM !

Sila perhatikan dan renungkan faktor-faktor permohonan pertukaran kami seperti berikut:

1.Telah tamat tempoh berkhidmat tiga tahun di sekolah asal (perjanjian berkhidmat 36 bulan)

2. Telah berkhidmat lapan tahun di Sarawak.

3. Guru J-QAF 2011 yang sudah tamat latihan, sudah dipostingkan semula kesekolah kami.

4. Guru J-QAF 2012 dalam latihan pun sudah ditempatkan ke sekolah kami.

5. Bilangan guru J-QAF disekolah kami sudah melebihi had / kouta, menyebabkan jadual mengajar individu berkurangan!

6. Ada j-QAF 2005 yang dapat pindah pada Oktober 2012 ini dan ada yang tidak, (macammana tu?).

7. Kami sudah membeli rumah di Semenanjung  dan sudah sedia untuk diduduki, bayaran pinjaman perumahan juga sudah dibuat melalui potongan gaji.

8. J-QAF 2005 yang bujang sudah ramai yang berpindah ke Semenanjung bulan Jun 2012 yang lepas.

Persoalan-persoalan yang mesti dirungkaikan segera bagi mengatasi kemelut pertukaran ini ialah:

1. Apakah alasan atau sebab-sebab yang diperlukan oleh KPM lagi untuk meluluskan permohonan kami?

2. JPN Sarawak mengatakan bahawa mereka sudah meluluskan permohonan pindah J-QAF 2005, 2006 dan 2007! Persoalannya, kenapa tidak dihadkan sokongan pindah itu kepada J-QAF 2005 yg masih terkandas di sini? Disebabkan itu, ada juga J-QAF 2006 dan 2007 yang dapat pindah Oktober 2012 ini, dengan alasan mereka telah berkahwin dan berjauhan dengan suami! Ahkan yang bujang pun sudah pun ada yang dapat bertukar. Apakah alasan kami yang berkahwin dan tinggal bersama di sini  tidak menyokong permohonan pindah kami?

3. Kenapakah tiada penyelarasan di antara PPD, JPN dan KPM (khasnya Bahagian Pengurusan Sekolah Harian dengan JPN bagi menentukan keutamaan dalam meluluskan sesuatu pertukaran)? Masing-masing sering menuding jari di atas kesalahan pihak lain!

4. Berapa tahun lagi kami mesti bertahan dan ‘terkandas’ di Sarawak demi untuk memaksa diri dengan merelakan? Atau paksa rela pertukaran atau perpindahan guru J-QAF batch 2006, 2007 dan seterusnya sekarang ini J-QAF batch 2012 yang berjauhan dengan suami atau isteri untuk berpindah lebih awal daripada kami yang berpasangan tinggal di sini?

Harapan kami terhadap isu ini ialah:

1. Buangkan kerenah birokrasi dalam urusan perpindahan dan  pertukaran guru ini.
2. Binalah satu penyelarasan di antara PPD, JPN dan KPM, agar mereka yang telah lama tinggal di sini dan lebih lama berkhidmat, diberi kelulusan berpindah terlebih dahulu berbanding yang lain. Janganlah abaikan kami yang berpasangan tinggal di sini dalam soal pertukaran dan perpindahan. Kami juga ada hati, perasaan dan kemahuan untuk berpindah, sebab itulah kami tidak terus putus asa mengisi Eg Tukar saban kali dan saban tahun.

3. Buatlah satu sistem penggiliran pertukaran dan perpindahan guru yang betul dan adil untuk menjamin peluang J-QAF lain untuk pulang berkhidmat di kampung halaman sendiri.

Jika alasan Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak (JPNS) yang mengatakan Sarawak kekurangan guru J-QAF, ia tidak lagi boleh diterima pakai kerana keadaan sekarang sudah berbeza. Kebanyakan sekolah sudah menerima guru J-QAF ambilan 2011 yang telah tamat latihan dan juga guru J-QAF pelatih ambilan 2012.

Saya amat berharap berilah perhatian dan keutamaan serta keadilan kepada permohonan kami, agar kami dapat membina kehidupan berkeluarga yang lebih sempurna di kampung halaman kami sendiri, di samping dekat dengan keluarga (ibu, ayah dan adik-beradik yang lain). Jangan sampai tragedi yang menimpa sahabat kami yang telah kematian ayah dan ibunya, barulah beliau dapat berpindah ke Semenanjung, berulang lagi kepada mereka yang lain.

Kami amat berharap masalah dan isu serta kemelut ini akan ditangani dengan segera kerana kami juga adalah rakyat yang menyokong slogan Perdana Menteri  ‘Janji Ditepati’!

Tiada ulasan: