Jumaat, 23 November 2012

Khalid cabar MCA bawa isu Talam ke mahkamah

Hayati Umor Selangorku,


SHAH ALAM: Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini mencabar MCA terutama Ketua Biro Pemuda Profesional MCA, Datuk Chua Tee Yong menyaman kerajaan negeri berhubung isu penstrukturan hutang Talam.
Abdul Khalid berkata, ia merupakan cabaran Pakatan Rakyat (PR) Selangor kepada Umno-BN atau MCA untuk membawa perkara terbabit ke mahkamah dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Beliau berkata demikian selepas diprovok oleh Sulaiman Razak (BN-Permatang) ketika perbahasan kertas putih Talam di Sidang Dewan Negeri Selangor (DNS).

Cabaran itu tercetus apabila, Sulaiman mempertikaikan usaha Kerajaan Negeri mengutip semula hutang Talam berjumlah RM392 juta selain membuat perbandingan perbezaan penilaian harga tanah di Bukit Beruntung oleh Sulaiman & Co dan JPPH.

“Kerajaan Negeri membuat penilaian itu berasaskan nilai komersial bukan nilai pertanian. Itu sebab saya galakkan MCA pergi ke mahkamah saman Kerajaan Negeri. Ini merupakan cabaran PR Selangor,” katanya.

Sebelum ini, Permerbadanan Menteri Besar (MBI) menyelesaikan RM4 juta pembayaran caruman perparitan pada 2010 bagi membolehkan penjualan tanah kepada Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) selepas Talam membuat permohonan menukarkan ‘pertanian’ kepada ‘pembangunan bercampur’ pada 1994.

“Kerajaan Negeri berpandangan bahawa nilaian yang dibuat oleh Suleiman & Co. adalah lebih menepati nilai sebenar tanah Bukit Beruntung itu,” katanya.

Jelasnya, penilaian oleh Sulaiman & Co itu menetapkan nilai tanah tersebut pada RM375 juta manakala penilaian oleh JPPH menetapkan nilai tanah pada RM113 juta.

“Perbezaan itu kerana Jabatan Penilaian mengambil kira status kategori kegunaan tanah sebagai ‘pertanian’ manakala nilaian Suleiman & Co mengambil kira kategori kegunaaan tanah terbabit sebagai ‘pembangunan bercampur’,” katanya.

Tiada ulasan: